Zhubnout znamená vyčistit. Zjistěte konečně jak na to

Možná že bývaly doby, kdy „hubnutí“ mělo sezonu. Dnes ale na jaře hubneme do plavek, koncem léta shazujeme „blahobytná kila“ z dovolené, v listopadu nasazujeme dietu, abychom o Vánocích nepřibrali, což je marný boj, takže po nich „redukujeme“ znovu...

Člověk pohybující se v „toxickém“ prostředí přesyceném nabídkou různých lahůdek se zkrátka musí držet na uzdě téměř nepřetržitě. Za každým hříchem (jsme jen lidé, bez dietních chyb by byl život nesnesitelný) by tak mělo následovat „pokání“ v podobě mírného omezení příjmu, zvýšení výdeje i změny skladby jídelníčku. Recept jedné bývalé modelky: denně se vážit a při každém posunu na displeji váhy reagovat. Například odlehčovacím zeleninovým dnem, vyloučením alkoholu, vynecháním příloh… I v padesáti si tímto systémem drží svou „předváděcí hmotnost“ a navíc se cítí dobře. Přebytečné kilogramy totiž představují zátěž nejen pro vzhled, ale ničí také kostru, klouby, vypořádat se s nimi musejí i játra, srdce nebo ledviny.

Čištění zevnitř

Mnoho toxických látek je uloženo v tukových zásobách našeho těla. Pokud jej začneřada me čistit, tak vedlejší efekt správně probíhající detoxikace je i redukování podkožního tuku,“ konstatuje výživový kouč Martin Škába, zakladatel metody AHP (Antistresový hubnoucí program).

Naši předci byli v tomto ohledu prozíraví a několikrát do roka podrobovali tělo různým očistným technikám. Drželi půsty, pili bylinkové odvary, jedli „čisticí pokrmy“. „Bez čistých a správně fungujících střev nemůže být organismus zdravý. Čínská přírodní medicína považuje tlusté střevo, plíce a kůži vlastně za jeden orgán,“ vysvětluje kouč. Svým klientům s přihlédnutím k jejich zdravotnímu stavu proto ordinuje kúry na očištění střev od patologických bakterií, parazitů a zánětů, které mnohdy probíhají zcela skrytě bez našeho vědomí.

Teplou vodu ráno

Detoxikační techniky jsou součástí tradičních východních léčebných systémů, čínské medicíny i ajurvédy. Ta například doporučuje velmi jednoduchý krok: každý den ihned po probuzení vypít sklenici teplé vody s čerstvě vymačkanou citronovou šťávou. Poté je vhodné sníst 3 až 4 lžičky rozemletého lněného semínka. Účinnost této receptury podpoří pár jednoduchých cviků – několik rotací trupu, několik předklonů a několik dřepů. Podle východních mistrů je ideální provádět tuto „proceduru“ mezi pátou až sedmou hodinou ranní, kdy tlusté střevo nejvíce pracuje.

Pijte!

Toxiny z těla pomůže vyplavit dostatečný pitný režim. Pokud se běžně doporučuje vypít kolem dvou litrů tekutin denně, při cílené očistě organismu je dobré tuto dávku zvýšit až na tři litry. Důležité je i to, co do pitného režimu započítáváme. Rozhodně do něj nepatří alkohol (ten je nutné při detoxikaci zcela vyloučit), černá káva a černý čaj. Nevhodné jsou také sladké a sycené limonády jak pro vysoký obsah cukru, tak pro bublinky, které zbytečně dráždí. Základem pitného režimu by měla být čistá voda. Ochutit ji můžeme plátky citronu, pomeranče nebo grapefruitu, které jsou zdrojem vitaminu C. Osvěžující variantou je i voda s plátky salátové okurky. Vodu je dobré prostřídat s ovocnými a zeleninovými šťávami. Ty mají při očistné kúře nezastupitelné místo. Kvalitní šťávy jsou totiž zdrojem vitaminů a vlákniny. „Podle Společnosti pro výživu jsou například při detoxikaci organismu velmi vhodná rajčata. Mají vysoký obsah lykopenu, což je významný antioxidant snižující riziko rakovinového bujení, pomáhá zlepšovat elasticitu cév, má tedy ochranný vliv na naše cévy a srdce, významně působí například u potíží s prostatou. Dostatečné množství lykopenu se udává na cca 6 mg/den. 1 kg čerstvých zralých rajčat obsahuje cca 29 mg. Výhodou šťáv je dvakrát vyšší podíl lykopenu – 71 mg,“ podotýká výživová specialistka Nikola Hanyšová.

DETOXIKAČNÍ DEVATERO

1. Nekuřte, vynechte večírky a konzumaci alkoholu a kofeinu.

2. Hýbejte se, probudíte tak imunitní a lymfatický systém.

3. Dopřejte si lymfatickou masáž, výhodné je před použitím přístrojových metod uvolnit lymfatické cesty manuální masáží.

4. Dbejte na pitný režim a výběr tekutin.

5. Zvyšte přísun vlákniny.

6. Pečlivě vybírejte potraviny, konzumujte probiotika a prebiotika, pozor na příjem soli.

7. Do jídelníčku zařaďte více ovoce a zeleniny – denně byste měli zkonzumovat alespoň pět porcí v poměru 200 g ovoce a 400 g zeleniny.

8. Nezapomeňte na relaxaci a dostatečně dlouhý spánek, minimálně 6 hodin. Choďte spát před půlnocí.

9. Snižte příjem rafinovaného cukru a živočišných nasycených tuků.

Další články

čtenářů si právě čte tento článek