Máslo ve spárech mýtů a pravd. Přepouštějte a získávejte z tohoto zlata víc!

Chleba s máslem a solí, základ každé snídaně.
Prohlédněte si všechny fotografie (14)

Máslo je právem nazýváno nutričním zlatem. Nic ale není dokonalé, a tak i kolem něj se potlouká několik zaručených pravd a mýtů.

Mýtus - zdroj nezdravých tuků

Je třeba rozlišovat "dobré" a "špatné" tuky stejně jako jejich vliv na hladinu cholesterolu v krvi. Fred Kummerow dokázal, že máslo má minimální podíl na chorobách srdce, obezitě nebo cukrovce. Při boji s kardiovaskulárním onemocněním může máslo v přiměřeném množství naopak pomáhat. Margaríny, ztužené rostlinné tuky a velké množství slaného i sladkého pečiva představuje pro tělo mnohem větší riziko.

Mýtus - ideální na smažení

Více než 80% másla tvoří mléčná bílkovina, zbytek dohání voda. Právě ta může za zběsilé prskání při smažení. Obsažená bílkovina při vysokých teplotách uvolňuje látky, které oxidují a mnohem snadněji se ukládají v cévách a dělají neplechu v oběhovém systému. Možná se máslo díky nim tak rychle nepřepálí, ale to nepřeváží zdravotní rizika.

Mýtus - zásoby v mrazáku

Cena másla je na pováženou, několikrát do roka se vyšplhá i přes padesát korun. Objeví-li se někde v akci, s radostí nakoupíte do zásoby. Máslo se nezkazí, ale nečekejte, že z něj vyšleháte nadýchaný krém a chuť zůstane bez poskvrnky. Hodí se leda tak na smažení, ale jemný krém na dort nebo náplň do cukroví si zaslouží vždy čerstvou kostku másla.

Mýtus - univerzální tuk

Dlouhá léta nás provází dva tuky - sádlo a máslo. První z nich bylo notně démonizované, a tak se lidé upnuli právě na máslo a používali ho do slaného i sladkého pečení, na drůběž i ryby. Nepravdy o sádle byly naštěstí vyvráceny a i seznam zdravých tuků se rychle rozrůstá - kokosový, slunečnicový, olivový, avokádový. Máslo může být univerzální, ale zdaleka nemusí.

Mýtus - máslo nadevše

Pravdou je, že je zdrojem zdravých tuků a vitamínů A, D, E a K, které přispívají k dobré funkci krevního oběhu, srdce i jater. Ale z dlouhodobého hlediska, kdy ho používáme na smažení a jako základní tuk, přijímáme máslo s masem, s omáčkami, v pečivu a i s ním, může být jeho nadměrná spotřeba pro tělo škodlivá. I tady platí, že všeho s mírou.

Ghee

Není v kuchyni žádnou novinkou, už naše prababičky ho znaly. Díky absenci mléčné bílkoviny získá mnoho výživových i léčivých benefitů. Nepřepálí se, zásoby vydrží roky, posiluje imunitu, pomáhá při Crohnově chorobě a střevních potížích, usnadňuje hubnutí, je vhodný pro alergiky (alergie i intolerance mléka) a hojí drobné ranky a oděrky. Jako bonus obsahuje přidané minerály jako sodík, draslík, vápník, fosfor, selen, hořčík a CLA. Není to jen tuk jako obyčejné máslo, je to pravá ruka při zdravém životním stylu.

Vyrobte si

Přepuštěné máslo se dá bez větších problémů sehnat v obchodech se zdravou výživou, ale cena většinou odradí. Přitom je výroba tak snadná. Kostku másla (ideálně víc) nechte na středním plamenu rozpustit v hrnci. Jakmile začne vřít, snižte teplotu a nechte pomalu táhnout. Pěnu, která se tvoří na hladině, opatrně odebírejte. Po pár minutách chytne temně zlatou barvu, je téměř hotovo. Vyberte zbytky sražené bílkoviny, co se usadila na povrchu a opatrně přeceďte přes plátýnko. Nebyli-li jste při sbírání usedlin důslední, bude třeba cedit více než jednou. Nechte zchladnout a uchovávejte v lednici ve skleněné dóze.

Další články

Lu Gregorová

Trend: Fitko v obýváku

Nepotřebujete permanentku, nemusíte bojovat s rezervačním systémem v přeplněném fitku. Stačí vzít do ruky ručník nebo karimatku, lahev s vodou a…

čtenářů si právě čte tento článek


Akční letáky