Jak by měla vypadat ideální svačina pro školáka

Svačí, tedy jsou!
Svačí, tedy jsou!
Zdroj: Thinkstock

Svačí, tedy jsou! I tak by se dala modifikovat stěžejní myšlenka francouzského filozofa René Descarta "Myslím, tedy jsem!" Svačiny jsou totiž často ve školách podceňovány, ale hlavně díky nim jsou děti zdravější, lépe se soustředí a mají více energie.

Aby mohlo tělo správně fungovat, potřebuje pravidelně přijímat dostatečné množství zdravých a výživných potravin. Proto snídani, oběd a večeři doplňujeme o zdravé svačinky. Zejména u dětí v růstu je pravidelný přísun dostatečného množství kvalitních potravin důležitý. Proč ve školách přibývá řada nesoustředěných, obézních a nemocných žáků, kteří jsou agresivní, unavení nebo hyperaktivní? V dnešní uspěchané době často děti odbudeme a místo svačinky či oběda jim prostě dáme peníze. Tak ale naprosto ztrácíme kontrolu nad tím, co jedí.

Mohlo by vás zajímat: Proč je důležité dětem číst

Nepravidelná strava škodí

Děti potřebují mít dostatek energie po celý den. Pokud nesnídají a zároveň málo nebo nevhodně svačí, dochází ke kolísání hladiny cukru v krvi. Jsou pak unavené a nesoustředěné. Naopak po sladkostech, mezi které patří nejen čokolády, ale i slazené nápoje, sušenky, sladké cereálie nebo pečivo, se hladina cukru v krvi díky tzv. rychlým cukrům ještě více rozkolísá, což vede k hyperaktivitě a agresivitě. Mnohdy se stane, že děti vynechají nebo odbudou snídani i svačinu, oběd ve školní jídelně jim nechutná, a tak se domů vracejí hladové, poté sáhnou po něčem „dobrém“, co je zasytí, ale jen na chvíli. Záhy nastává opět hlad a zase další cukrovinka či nevhodné tučné a slané salámy. Dítě stravující se tímto způsobem nepřijalo v průběhu dne žádné pro tělo důležité živiny. A to je naprosto nevhodná situace pro dětské tělíčko, které se stále vyvíjí a energii a vitamíny potřebuje.

Ideální svačina

Jak by měla vypadat správná svačina? Obsahuje vyvážený poměr základních výživových prvků, jako jsou komplexní sacharidy (např. celozrnné pečivo), bílkoviny (třeba sýr Cottage), zdravé tuky (např. nesolené a nepražené oříšky), vitaminy, minerály a vláknina (zelenina, ovoce). Učte své ratolesti jíst pravidelně a připravujte zdravé jídlo sami. Svačinkou pro školáka může být třeba hrst oříšků, jogurtový nápoj s celozrnným rohlíkem nebo ovocný salát. Pít obyčejnou vodu děti odmítají, tak zapojte fantazii. Nachystejte mu místo koly nápoje z vody a bylinek, vody a citronu, čaje nebo džusy naředěné vodou. Jakmile tohle děti naučíte, když jsou malé, snižujete riziko, že se budou v dospělosti potýkat s nadváhou a zdravotními problémy. A také navíc budete mít jistotu, že vaše „stravovací moudra“ předají i dál svým dětem.

Další články

čtenářů si právě čte tento článek


Akční letáky