Známe triky supermarketů

Zdroj:

Marketingové kampaně v supermarketech bývají perfektně synchronizované, aby se nakupující stali bezbrannými proti chuti utrácet. Jaké triky a pasti obchodníci používají?

  • Letáky: týden co týden se z nich dozvíme, kde je co levnější. Ovšem jen každý 10. nakupující pak má v košíku pouze to, co si předem vybral. Ostatní si odnesou řadu dalších produktů, takže původní úmysl ušetřit se mění v rozmařilost.

  • Slevy: návštěva supermarketu je vždy doprovázena nějakou výhodnou akcí nebo slevou. Období beze slev neexistuje!

  • Hromadné zlevnění: leták oznámí náhlé zlevnění 1 000 výrobků - podstatných slev je ale pouze několik, u většiny zboží jde o nepatrné částky. Vtip je v tom, že stejný obchod nedávno nenápadně zvýšil ceny zhruba 1 200 produktů, aby finančně vyrovnal současné „zlevnění“.

  • Pastva pro oči: sladkosti a další zboží lákavé pro děti jsou uloženy ve výšce jejich očí, což způsobuje spoustu emocí (často je lze „vyléčit“ pouze vhozením laskominy do košíku).

  • Květiny: obvykle bývají u vchodu prodejny, aby navodily příjemnou atmosféru.

  • Strategicky umístěná pekárna: hned u vchodu má za cíl přilákat zákazníky vůní čerstvého pečiva. Nákupní vozík: tento vynález (do praxe byl uveden v roce 1938) umožňuje opravdu velké nákupy. Málokdo přijede ke kase se třemi rohlíky a 10 dkg salátu…

  • Ochutnávky: obchodníkům se vyplácejí. Většině z nás je trapné novinku pouze ochutnat, a tak si aspoň jedno balení vezmeme. Levné výrobky se tímto způsobem na trh neuvádějí.

  • Pohodlnost: výrobci i prodejci kalkulují s naší leností. Proto jdou na odbyt hotová jídla do mikrovlnky a třeba zeleninové saláty. Málokdo si všimne, že suroviny na přípravu 300gramového salátu za 70 Kč by pořídil za třetinu jeho ceny…

  • Zmenšující se nákup: výrobci zmenšují balení. Dříve 100gramová sušenka váží najednou jen 80 gramů. Cena ovšem zůstává stejná. Je to klamání zákazníka, ale obchodníci změny svádějí na výrobce a naopak.

  • Hýbání s cenami: pokud určité zboží zlevní, zvýší se adekvátně cena jiného.

  • Nabourání stereotypu: supermarkety se snaží ovlivnit zákazníkův stereotyp tím, že předělávají a přemisťují jednotlivá oddělení. Je dokázáno, že se poté vždy zvýší odbyt – lidé mířící najisto najednou bloudí a objeví věci, o něž by jinak nezavadili.

  • Pokladna: obálky časopisů a regály obložené pamlsky lákají k tomu, abychom během čekání ve frontě na poslední chvíli přihodili do košíku dvě tři položky.

Věděli jste, že…

...až 12 % zboží z průměrného nákupu skončí v odpadkovém koši?

...lidé mají tendenci nakoupit až o 30 % zboží více, pokud je „v akci“?

...první supermarkety se začaly v USA objevovat v polovině minulého století? Vznikly jako reakce na nákupní horečku po hubených válečných letech.

Další články

čtenářů si právě čte tento článek


Akční letáky