Staňte se předplatitelem našich časopisů
mojepredplatne.cz

Život online

Už teď se o něm mluví jako o kandidátovi na Oscary. Bez ohledu na to, kolik sošek získá, drama na pozadí vzniku Facebooku se i tak stane jedním z důležitých filmů nejen končícího desetiletí.

Proto, jak výstižně zachycuje svou dobu, její paradoxy, náhlé změny, komplexy a dysfunkce, protichůdné pravdy a nakonec i fakt, jak zábavní média ovlivňují náš názor. I když Mark Zuckerberg tvrdí, že filmaři vystihli jenom jeho oblečení, miliony lidí ho teď zamění s jeho filmovým obrazem. Ač by ho měli brát jen jako symbol, na jehož autenticitě tolik nezáleží.
 

Film o tom, jak devatenáctiletý Zuckerberg a Eduardo Saverin zakládali Facebook a jak to jejich přátelství nepřežilo, ovšem není jenom film omezený na současnost. Nejmenuje se taky Facebook, ale Sociální síť a ty existují v různých podobách. Historie Facebooku je méně podstatná než osobní drama lidí s ním spojených, především asociálního génia, který dokáže pochopit, co lidi chtějí, jen když s nimi není v přímém kontaktu. Drama o rozdílech mezi IQ a sociální inteligencí, opravdovou a virtuální realitou, o sebestřednosti, fóbii ze společenského vyčlenění, závisti a odplaty. Drama věčných témat, kvůli kterým se filmu od nadšených amerických kritiků dočkalo i přirovnání k velikánům jako je Občan Kane.

Na to, aby si ho opravdu zasloužil, by musel Social Network přijít s něčím převratným i po filmové stránce. I když šlape dokonale podle seřízení sebejistého mistra Davida Finchera, je cítit, že ho musí pohánět dynamika zvenčí, protože je to v zásadě konverzační hra s IT vložkami přesnými tak, že jim laik nerozumí. Napětí snímku tak rozdmýchává všechno. Dialogy jsou tu rychlejší než úspěch Facebooku, zručné prostřihy mezi Harvardem a soudními procesy mají perfektní načasování a vše zkrátka funguje, jak má hudba, kamera i režie.
 

Vzhledem k uzavřeným smlouvám o mlčení mohl scenárista Aaron Sorkin (Soukromá válka pana Wilsona) vycházet jen z knihy Náhodní miliardáři od Bena Mezricha a z veřejných záznamů. Události se snaží pojmout z pohledu všech. Saverin, který spolupracoval ještě s Mezrichem, tu vychází nejlépe, ale každý má objasněné své důvody. Což patří mezi znaky dobrého filmu. Stejně jako vynikající herci. Naivně slušného Saverina hraje Andrew Garfield, paranoidního svůdce Seana Parkera Justin Timberlake, zábavně iritujícího Zuckerberga Jesse Eisenberg a všichni, Eisenberg především, jsou přesní.

Přesná je i úvodní scéna, která nastaví jak hlavního hrdinu, tak hyperaktivní styl celého filmu. A prozradí, čemu bude Mark čelit. Ztrátě a osamění. Je to Fincherův a Sorinův film. Chytrý, znepokojivý, bolestně ironický, v němž všichni zaplatí, někteří i penězi.


originální název: The Social Network
info: USA, 2010, Drama, 121 min.
režie: David Fincher
hrají: Jesse Eisenberg, Andrew Garfield, Justin Timberlake, Armie Hammer
autor: Iva Přivřelová

HODNOCENÍ: 4,5/5

 

Zde si můžete přečíst další filmové recenze na serveru Houser.cz

Další články

čtenářů si právě čte tento článek


Zámecký relax

Zámecký relax: Kam jet do lázní?

Cestujete sama nebo s kamarádkami a chcete si pořádně odpočinout? Pak se určitě zaměřte na místa, kde o vás budou pečovat jen ti nejlepší odborníci:…

Akční letáky