Staňte se předplatitelem našich časopisů
mojepredplatne.cz

Úterý po Vánocích

Další snímek s Vánocemi v názvu, a tentokrát ještě mnohem nevánočnější než nedávná skandinávská podívaná Domů na Vánoce. Minimalistické drama, které díky rafinované struktuře umí vyčerpané téma nevěry nazřít neotřelým způsobem, však zahřeje rozhodně kvalitněji než punč na Staromáku.

Rumunská kinematografie na rozdíl od české má ve světě zvuk. Tamní pomalá, často do minulosti se vracející dramata sbírají respekt na světových festivalech. Radu Muntean není neznámý ani u nás, jeho předchozí snímky Papír je modrý a Boogie jsme mohli vidět na Febiofestu či v Karlových Varech. I Munteanova novinka je civilně vyprávěné drama, tentokrát ze současnosti. Odvěké téma lásky ke dvěma ženám a konfliktu rozumu s citem převádí Muntean do podoby, v níž se neodehrává klasické drama. Už z hlediska vyprávění se minimalizuje prostor pro konflikty, první půle se věnuje vyobrazení vztahu úspěšného čtyřicátníka Paula s mladší milenkou, v druhé půli nová láska mizí ze scény a snímek sleduje rozpad Paulova manželství.

Vše se odehrává v poklidu, věcně, emoce prosakují skrytě, kamera dění sleduje z pozice mlčenlivého sedícího nezúčastněného pozorovatele, většina scén je snímána v jednom nehybném záběru. Jen občas dojde k pozvolnému švenkování, když hrozí, že by jedna z postav unikla ze záběru, případně když je dialog točen natolik zblízka, že je třeba přesouvat pohled z postavy na postavu. Pozorovatelský přístup se zříká snahy vhlédnout hlouběji do psychiky postav a i dramatické situace jsou způsobem podání prezentovány dosti odtažitě. U mnohých scén lze ovšem vycítit skryté napětí, kupříkladu ze situace v zubní ordinaci, kde se potkávají manželka s milenkou, aniž by o tom Paulova žena měla potuchy. Situace působí až dokumentárně nezúčastněně, posléze se ukáže být klíčovou pro proměny budoucích vztahů mezi postavami.

Jediným dramatickým úběžníkem jsou tu právě svátky, do nichž je třeba udržet iluzi spokojené rodiny. Ovšem žádná pointa, žádný velký zvrat se nedostaví, což přispívá k realistickému pohledu na věc. Přesto takový způsob ukázání problému nevěry dokáže být tím nejúčinnějším. Donutí nás vážně a přitom jaksi mimoděk si klást morální otázky a nenalézat na ně jednoznačné odpovědi.
 

Tomáš Stejskal



ORIGINÁLNÍ NÁZEV: Marti, dupa craciun
INFO: Rumunsko/Francie/Německo, 2010, Drama, 100 min.
REŽIE: Radu Muntean
HRAJÍ: Dragos Bucur, Maria Popistasu, Mirela Oprisor

HODNOCENÍ: 4/5

Zde si můžete přečíst další filmové recenze na serveru Houser.cz

Další články

čtenářů si právě čte tento článek


Akční letáky