Před čtyřmi lety stál litr Naturalu 95 v průměru 31,30 Kč, přitom světové ceny ropy dosáhly téměř 150 dolarů za barel.

Dnes průměrná cena nejprodávanějšího benzinu vyšplhala k 38,20 Kč, s ropou se ale obchoduje v rozmezí 90 až 115 dolarů za barel! A tak motoristé, kteří nemají krátkou paměť, nad tvrzením, že benzin zdražuje drahá ropa, kroutí hlavou.

Nemůžou za to ani marže pumpařů (pomineme-li fakt, že na totemech ceny nezřídka stoupají ještě dřív, než se do nich můžou promítnout dražší dodávky ropy). Situaci vysvětluje zcela jiný kurz koruny vůči dolaru a rozdílná výše daně!

V roce 2008 byl dolar za 14,60 Kč, dnes je těsně pod hranicí 20 Kč. V roce 2010 k tomu vzrostly v České republice spotřební daň i daň z přidané hodnoty a nyní jsou dražší také ropné produkty, tedy výroba paliv.

Přes 50 procent státu

Nemalý podíl na vysokých cenách má samozřejmě věčně zmiňované daňové zatížení. Z jednoho litru naturalu totiž zhruba 19,20 Kč přibude do státní pokladny, což představuje asi 52 % z ceny! Vláda ale zatím neuvažuje o tom, že by řidičům ulevila snížením spotřební daně.

Ceny by prý ani poté výrazně neklesly, protože prodejci by si o tuto částku zvýšili své marže. Ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba přitom ve snaze tomu zamezit vyzval státního distributora paliv Čepro, aby v co nejkratší době začal na internetových stránkách zveřejňovat cenu pohonných hmot u svých čerpacích stanic. Cena by měla být strukturovaná (tedy nákupní cena, spotřební daň, DPH a marže).

Francie již proti drahým pohonným hmotám zakročila a spotřební daň dočasně snížila. Rekordně vysoké ceny benzinu a nafty trápí také Německo a tamní motoristé volají po snížení zdanění pohonných hmot po vzoru Francie. Německá vládní koalice však zastává podobný názor jako ta naše.

My se ale jen můžeme divit, že ceny paliv u našich sousedů nejsou o moc vyšší než v ČR a z vybraných daní tam přitom ufinancují výstavbu dálnic bez dalších poplatků, jakými jsou u nás třeba dálniční známky…

Máme na výběr?

Srovnání cen a nákladů u alternativních paliv:

  • LPG neboli propan-butan – cena paliva se nyní pohybuje kolem 17 Kč/l. Jeho spotřeba oproti benzinu je vyšší asi o 10 %. Náklady na přestavbu vozu pro spalování LPG se pohybují v průměru od 10 000 do 40 000 Kč.
  • CNG neboli stlačený zemní plyn – cena teď činí 19,14 Kč/1 m3 (odpovídá zhruba 1 l benzinu). Vyšší vstupní investice než u LPG (v průměru okolo 60 000 Kč) a zatím malá síť plnicích stanic.
  • Bioethanol E85 neboli biolíh - je to směs tvořená z 85 % etanolem a 15 % benzinem Natural 95, stojí od 23 do 26 Kč/l. Přestavba zážehového motoru se u čtyřválce pohybuje kolem 5 000 až 10 000 Kč, zvýšení spotřeby je 10 až 20 %.