Bez známějších jmen, avšak plná jedinečných charakterů, prošla vcelku nenápadně komedie uznávaného autorského dua oscarovými nominacemi i mediálním prostorem. Přesto se jedná o jeden z jejich vrcholných počinů. Jízlivý film si bere naráz na mušku biblickou morálku i kvantovou fyziku, zesměšňování obojího je naprosto komplementární a zcela neodolatelné zároveň.

Píseň od Jefferson Airplane tu dokáže zviklat (či potvrdit?) pravidla biblické věrouky stejně samozřejmě jako neúspěšný korejský student nabourává učitelovy představy o tom, že fyzika je srozumitelná a funkční pouze na základě matematiky. V tomto světě komiksový náčrtek Schrödigerova paradoxu předčí matematické vzorce a podle jeho „pravidel“ je třeba se chovat. A tudíž zahodit podivné předsudky diktující například představu, že na rozdíl od kvantové teorie platí ve věcech morálky a běžného lidského fungování kauzalita. Kdepak. Všechny věci je třeba přijímat s pokorou, neboť jde o náhodné události bez nejmenších spojitostí.

S pokorou je třeba přijímat pozvolné tempo snímku, ve kterém se v souladu s výše popsanými pravidly nic neřeší a nevyřeší. Jestliže tvorba Coenů stojí ve značné míře na předělávání zavedených žánrových postupů, které v jejich posledních dílech dostávají na frak víc než dřív, neboť odklon od pravidel je radikálnější a přitom hůře rozeznatelný, tady dosáhli možná svého prozatímního maxima tím, že vytvořili esenciální tragikomedii díky tomu, že popřeli jedno z (nejen) jejích klíčových pravidel, totiž, že mezi tragickými a komickými událostmi existují kauzální spojitosti.

Snímek postrádá zvučná jména, nedostává se mu ani výrazných point a jde jen o sled (více či méně) zábavných scén. Ve skutečnosti však nemožnost hledat vazby mezi událostmi vede k tomu, že mohou být komické a tragické opravdu zároveň. Epizodní herci s několika replikami se tu stávají zdroji neodolatelných hlášek, komiku však netvoří pouze bizarnost charakterů a neobvyklá dikce či přízvuk, všechny promluvy tu slouží ilustraci základní teze, která je zcela přímočará a zároveň neuchopitelná, neboť máme ne zrovna malý problém převést pravidla chování mikročástic na úroveň světa, který obýváme. A to i ve zkarikované podobě.

ORIGINÁLNÍ NÁZEV: A Serious Man
INFO: USA/VB/Francie, 2009, Tragikomedie, 106 min.
REŽIE: Ethan a Joel Coenovi
HRAJÍ: Michael Stuhlbarg, Fred Melamed, Aaron Wolff

REDAKTOR: Tomáš Stejskal

Zde si můžete na serveru Houser.cz přečíst další filmové recenze.