Pozor na vysoce módní obuv

Zdroj:

Padnou-li nám do oka a poté i na nohy a ještě mají tu správnou barvu a dobrou cenu, neodoláme a nadšeně si botičky koupíme. Poznámku pokladní, že jsme si vybrali módní obuv, bereme jako poklonu. Už po pár dnech nám ale může dojít, že to byla důležitá informace o jakosti zboží!

Obuvní průmysl, hlavně však příslušné evropské i české normy znají a rozlišují nejen obuv společenskou, sportovní, domácí a další, ale také módní a vysoce módní. Poslední dvě kategorie představují naprosto odlišné typy bot, které mají různé parametry a způsoby užívání.

V praxi z toho především plyne, že zakoupíme-li si botky vysoce módní, měli bychom předem počítat s tím, že nejspíš dlouho nevydrží. Záruka u nich totiž končí dobou jejich životnosti, a ta je právě v tomto případě značně omezená.

Je to tak přesto, že módní i vysoce módní obuv patří mezi spotřební zboží, na něž se ze zákona vztahuje dvouletá záruční lhůta. Nutné je rozlišovat zákonnou záruku za vady výrobku a jeho životnost.

A protože životnost určují především způsob a intenzita užívání, může se lehce stát, že nepoučená spotřebitelka, která nosí vysoce módní boty celodenně a kamkoli, se z nich může radovat jen pár dní. A při reklamaci neuspěje, protože jí prodejce dokáže, že nerespektovala účel a parametry výrobku.

Nakupovat poučeně

Nejlepší je problémům předcházet tím, že se budeme sami dožadovat informací o zboží, jež zamýšlíme koupit. Prodejce má sice povinnost označit obuv dostatečně srozumitelným a zřetelným způsobem tak, aby zákazník neměl pochybnosti, ale to se často nedodržuje.

Kategorie obuvi by měla být vždy uvedena přímo na výrobku (aspoň na jedné botě), na jeho obalu nebo na informačním štítku u vystaveného vzorku.

Správně bychom se ještě před zaplacením měli od prodavače dozvědět o specifických vlastnostech bot a také o všech nebezpečích, která plynou z jejich nesprávného užití či údržby. Místo toho zpravidla pokladní jen cosi „zamumlá“ a strčí nám spolu s paragonem jakýsi letáček do krabice…

Většinou ho nepřečtený vyhodíme. V lepším případě se z něho až doma dozvíme, že jsme si koupili boty pro občasné nošení v nenáročných podmínkách, což v překladu znamená, že jde o obutí spíš do interiéru, které však ani tak nic moc nevydrží.

Omezené nošení i reklamace

Pokud si tedy koupíme nové boty, o nichž se prodejce zapomněl zmínit, že jde o módní či vysoce módní obuv, máme (nejlépe co nejdříve) právo na vrácení kupní ceny. Můžeme tak uplatnit tzv. rozpor s kupní smlouvou: právo na vrácení peněz se v tomto případě opírá o již zmíněnou povinnost nejpozději před uzavřením smlouvy (tedy zaplacením) upozornit spotřebitele na omezení užitných vlastností výrobku.

Pokud se na módní obuvi vyskytne vada během dvouleté záruky, je sice možné ji u prodejce reklamovat, ale bývá obtížné doložit, že jsme boty nosili opravdu v souladu s pravidly pro jejich používání tak, jak je stanovil výrobce.

Není obuv jako obuv

  • Módní obuv: navržená a vyrobená pro nošení v nenáročných podmínkách, prvořadá je u ní módnost. Je určena pouze pro krátkodobé nošení, např. po místních komunikacích, v dopravních prostředcích nebo místnostech.

  • Vysoce módní obuv: navržená a vyrobená s předpokladem omezené životnosti, módní vzhled je nejdůležitějším parametrem.

Další články

čtenářů si právě čte tento článek


Akční letáky