Podchody pro medvědy stojí miliardy. Mají smysl?

<p>Na nových komunikacích – třeba zde dálnice D11 – je o přecházení zvěře dobře postaráno.</p>
<p>Na nových komunikacích – třeba zde dálnice D11 – je o přecházení zvěře dobře postaráno.</p>
Zdroj:

Ochránci přírody v Beskydech před pár dny přišli se senzační zprávou: nový podchod pod železniční tratí použil první medvěd! Záhy poté ale Hnutí Duha oznámilo, že nadšení bylo předčasné.

Tvor, jenž tu zanechal stopy, měl ke skutečnému medvědovi asi tak daleko jako Vašek z Prodané nevěsty.

Podchod pro zvířata je na trati mezi Jablunkovem a Mosty u Jablunkova. Na jeho zřízení trvala Správa Chráněné krajinné oblasti Beskydy, jinak by rekonstrukci železnice nepovolila. Šlo ovšem o velmi drahou „legraci“: podchod vyšel na několik desítek milionů Kč. Není proto divu, že ho ekologové bedlivě sledují, aby dokázali jeho účelnost.

Dobrý žertík. Ale čí?

Vzhledem k nákladům na stavbu by se dalo čekat, že i zkoumání její „návštěvnosti“ bude velkorysé – nejlépe pár kamer s automatickým přepínáním na infračervené snímání. Ekologové však zvolili úspornější a tradičnější způsob. Podchod vysypali jemným pískem, ze kterého denně „čtou“ stopy.

V sousedním Slovensku, odkud k nám mají medvědi občas zavítat, jsou mimochodem přemnožení, proto je tam opět začínají odstřelovat.

Problém tedy není v tom zda stavět přechody, ale kolik, kde a za kolik. Čeští stavařští šibalové si totiž samozřejmě dávno všimli, že budování těchto staveb je dobrý způsob jak ještě více zvednout ceny nových dálnic a železnic (co na tom, že v cizině vznikají za třetinu české ceny?).

A tak se u nás vesele projektovaly velkorysé „úlitby“ přírodě; třeba silnice R6 z Chebu do Karlových Varů byla kvůli pohybu zvířat více než ze čtvrtiny vedena po mostech.

Velkých ekoduktů u nás dnes máme 14: ten první vznikl před 10 lety na silnici R35 u Lipníka nad Bečvou a stál 100 milionů Kč. Menších nadchodů a podchodů je dostatek hlavně na nově postavených komunikacích, třeba dálnici D11.

Podle ekologů by ovšem mělo být velkých ekoduktů ještě mnohem víc. V plánech existuje také řada dalších, jež by se měly doplnit na existující komunikace (třeba přes D1 mezi Humpolcem a Jihlavou).

Jenomže nastal čas velkého šetření a přechody pro zvířata jsou mezi prvními „oběťmi“. Staly se totiž jakýmisi symboly plýtvání. Jestli právem, na to se názory různí. Jedni tvrdí, že u nás dosud není krajina tak hustě protkána komunikacemi jako na Západě, tudíž nepotřebujeme tolik ekoduktů. Jiní poukazují na rychlý úbytek volné krajiny: třeba i rozsáhlým zřizováním pastvin s elektrickými ohradníky; a také na fakt, že se proti stavu za totality hustota dopravy u nás zvýšila více než pětkrát!

Peníze přijdou z Bruselu?

Úsporné škrty dnešní vlády se samozřejmě do plánů na výstavbu ekoduktů tvrdě promítly. Původně na ně pro příští čtyři roky stavaři požadovali přes 6 miliard Kč.

Stát je ale nedá. Přišel však s nápadem, že by zmíněná částka mohla dorazit z Bruselu (tedy opět z našich daní, jen zajížďkou přes EU). Mluví se až o 30 ekoduktech, každý v průměru za 200 milionů Kč.

Není jen ještě jasné, jestli se tento nápad bruselským byrokratům zalíbí. Pokud ne, mají česká zvířata smůlu…

Další články

čtenářů si právě čte tento článek


Vše, co miluji

Polský kandidát na Oscara o dospívání za časů Solidarity okouzluje portrétem energického mládí a výkonem Mateusze Kosciukiewicze.

Akční letáky