Už trailer snímku vyvolával pochyby. Výsledný tvar však směle kandiduje na pozici jednoho z nejbizarnějších českých počinů poslední doby. Dokument založený na výpovědích tří významných aktérů naší předrevoluční drogové scény byl nešťastně „obohacen“ o hrané pasáže, jejichž stylizovanost jde často nejen proti pojetí dokumentárních pasáží, ale dává navíc okatě najevo Řehořkovu nevyzrálost. Dokumentem televizních parametrů totiž prostupují scény, které tak moc chtějí vypadat jako Trainspotting, až vyznívají nechtěně parodicky. Nejde ani tak o jejich provedení, s barevnými filtry i střihem, to štáb docela umí, ovšem postavy propadající se do vody či na mokrou podlahu nevzhledné chodby především působí, jako kdyby vypadly z jiné doby a jiného filmu.

Anachroničnosti zvolených postupů vévodí scéna koncertu z typického dobového kulturáku, k níž zcela nepochopitelně hraje elektronická hudba na pomezí triphopu a drum’n’bassu. Dalším hraným pasážím dominuje inscenační neschopnost, nevěrohodnost a špatné vedení herců. Představitelé svými výkony i pojetím role působí nemístně až komicky, obzvlášť to platí v případě policisty Fífy, který zcela jistě nebyl takovým romantickým dobrákem, jehož škodovka vždy zastaví tam, kde je třeba a dotyčný pak otcovsky zaúřaduje, protože to s těmi kluky feťáckými myslí dobře.

Všechny kvality dokumentu s ambicí ukázat několik pohledů reálných účastníků tehdejšího drogového života v ČR se zcela rozpouštějí vinou snahy vyrobit za málo peněz hodně muziky. Nevhodnost a nadbytečná ilustrativnost hraných sekvencí zcela destruuje sílu jejich výpovědí. Nejsympatičtější na filmu jsou bezprostřední promluvy Dana Horyny, frontmana skupiny Vitacit, který po dlouhých letech drogových excesů působí jako terapeut a bez obalu líčí své vzpomínky. Reálný popis tehdejších poměrů i historky působící místy skoro jako nechtěná reklama na piko by byly zcela v pořádku v dokumentu, který nechce být pouhou protidrogovou agitkou, ale autentickým pohledem na danou dobu. S moralistními pasážemi a nevydařenými pokusy o drama se však tyto výpovědi často míjí a film ve své zmatečnosti selhává jako dokumentární počin a nezafunguje nejspíš ani na povinných školních projekcích, protože vzhledem k nesoudržnosti celku a ahistoričnosti mnohých scén, není nejvhodnějším edukativním dílem.

INFO: ČR, 2010, Dokumentární/drama, 80 min
REŽIE: Tomáš Řehořek
HRAJÍ: Rostislav Novák ml., Miloslav König, Štěpán Benoni
AUTOR: Tomáš Stejskal

HODNOCENÍ: 2,5/5