Znají jich tisíce – od škrobu v jogurtu po informace na obalech napsané tak malými písmenky, že by je nepřečetl ani Bystrozraký ze známé pohádky.

O České republice se ještě před dvěma roky tvrdilo, že je popelnicí Evropy. V tuzemských hypermarketech se úspěšně prodávaly i takové produkty, o něž by zákazník v sousedním Německu nebo Rakousku ani pohledem nezavadil. Částečně jsme si za to mohli sami.

Hlavní měřítko pro nás dlouho byla jen cena zboží a již mnohem méně nás zajímalo, z čeho a za jakých okolností bylo vyrobeno.

Podle Gerty Mazalové ze Sdružení obrany spotřebitelů naštěstí tato doba pomalu končí. Český zákazník je přece jen již o něco poučenější, nekouká jen na cenu, ale stále častěji i na kvalitu.

Ovšem zatímco chování spotřebitelů se mění k lepšímu, na kvalitě nabízeného zboží to často není vidět.

„Mnoho obchodníků je stále přesvědčeno, že Češi koupí všechno,“ vysvětluje Gerta Mazalová. Nejmarkantnější je to u potravin, které se velmi často vydávají za něco, čím ve skutečnosti vůbec nejsou.

Jak vyzrát na zákazníka

Nejjednodušší, ale stále nejlepší rada jak se nákupu takového zboží vyhnout je přečíst si pečlivě údaje na obalu. Jenže i tuto na první pohled triviální radu může být v praxi velmi obtížné dodržet.

Písmo na výrobcích je totiž často tak maličké, že ho jen těžko rozluští i naprosto zdravý člověk, natož třeba důchodce se slabým zrakem.