Nasaď kroj a jde se na vládu!

Zdroj:

K nápadu vyjadřovat své přesvědčení oděvem se dnes vrátili v USA: kdo nesouhlasí s vládou, ten si nasadí třírohý klobouk a oblékne kabát až pod kolena.

Velký hit dnešních Spojených států je hnutí Tea Party. Vlastně jde o jakési volné sdružení lidí, kteří jsou nespokojeni se současnou politikou země a zklamáni výkony jejího prezidenta. Hodně z nich poznáte, aniž by museli promluvit: vypadají totiž jako návštěvníci z minulosti.

Živé billboardy

Právě o to se také snaží. „Když chce člověk něco důležitého říct, nikdo ho neposlouchá. Pokud ale vypadáte jinak, než je normální, hned se o vás svět zajímá,“ vysvětluje Albee Jonesová (38) z města Annapolis, proč se obléká jako farmářka z 18. století.

„Můj oděv je z doby americké revoluce a má tím připomenout, že by už zase mělo dojít k další revoluci. Doba je na ni určitě zralá.“

Živými billboardy radikálních politických myšlenek jsou teď stovky, možná už i tisíce Američanů. „Jsme překvapeni obrovským zájmem o naše dobové oděvy,“ říkají Rick a Carol Havenovi, majitelé floridské firmy Just two tailors, která se specializuje na historické oblečení.

„Dvacet let jsme jezdili po všemožných historických akcích, kde jsme nabízeli své výrobky, ale zájem byl skrovný. Až v poslední době vůbec nestačíme šít a víme, že podobně jsou na tom i jiní výrobci dobových oděvů.“

Mobil si strč pod klobouk

Nezvyklá móda vrací Američany do 18. století téměř se vším všudy. „Šijeme jen historicky věrné repliky oděvů – odmítáme například doplňovat kapsičky na mobily, o zipech ani nemluvě,“ zdůrazňují Havenovi.

„Třeba je to i tím, že málokterá uniforma má dostatečně šokující dopad,“ přemýšlí Anthony Perkins. „Generálský mundúr přece patří do běžného šatníku přinejmenším od doby Beatles, roucho Ježíše nosí kdejaký blouznivý prorok. Jediné, co opravdu spolehlivě zabírá, je oděv Adama a Evy – nahota.“

To je pravda stále znovu ověřovaná praxí. V naší západní civilizaci stačí svléknout se a hned kolem vás šlehají blesky fotoaparátů (podle této logiky by v Amazonii měli budit pozornost lidé oblečení, ale neděje se tak).

Inflace nahoty v poslední době dosahuje takových rozměrů, že se až blíží nudě. Sezona hanbatých kalendářů zaměstnanců (zájemkyň) kdejakého hasičského sboru či obecní knihovny se ale zřejmě blíží ke konci, neboť svlečených lidí je plný internet a málokdo je zvědavý na další „nášup“ (tedy s výjimkou některých novinářů, kteří svá média denně musejí nakrmit nějakým aspoň trochu atraktivním materiálem).

Jeden z příkladů přesycení nahotou teď přichází z Berlína: mladí lidé tam v bytech určených k pronájmu pořádají nahé dýchánky, aby upozornili na jejich drahotu. Cílem je samozřejmě umístit nahrávky těchto hrátek na web. Tam ale zájem o ně není zdaleka takový, jaký kandidáti nachlazení očekávali.

Co oblékneme my?

„Historizující oděvy lidí z hnutí Tea Party jsou vlastně hlavně další projev znechucení z dnešní zmatené doby,“ tvrdí Anthony Perkins. „Oni jako by chtěli říct: Promiňte, tyto časy se mi nelíbí, zastavte ten špatně rozjetý vlak, ať můžu vystoupit a začít znovu. A to nejspíš není dost dobře možné…“

Sentimentální obdiv vůči starým nezkaženým časům se jinak ve světě občas objevuje u zemí, které na tom nejsou zrovna nejlépe. Přímo se nabízí příklad Ruska, kde někteří „vlastenci“ znovu nosí vyšívané rubašky, volají po carovi a požadují znovuzavedení zlatých rublů. Taková věc se ovšem obvykle moc nepodaří. Nedá se proto ani čekat, že by krojovaní američtí milovníci čaje dokázali něco zásadního. Nebo se snad mýlíme?

A ještě kontrolní otázka: do jakého kroje by se asi měli převlékat Češi, kdyby se chtěli vrátit do své „zlaté éry“?

Další články

čtenářů si právě čte tento článek


Akční letáky