Teď tedy můžeme znovu vyrazit na stará známá místa. V mezidobí – během podivně prodloužené a prodražené rekonstrukce muzea – jsme mohli nejvýš tak zajít do sousedního Národního zemědělského muzea na výstavu traktorů. Byla fajn, ale přece jen to nebylo ono.

Za vůní železa a oleje

Zato teď si opravdu smlsneme – a snad nám to zase pár let vydrží. Nová expozice, která se pro veřejnost otevírá 16. února (datum bylo zvoleno proto, že o den dříve oslavíme 180. výročí narození slavného mecenáše Josefa Hlávky), je totiž opravdu skvěle udělaná! Však také pražské technické muzeum patří k nejvýznamnějším institucím svého druhu na světě a jeho exponáty mají mnohamiliardovou hodnotu.

Jen kousek od něj stojí první auto, které bylo u nás i vyrobeno – slavný Präsident z roku 1898 – a náš první závodní vůz NW 12 HP Rennzweier (oba pocházejí z nynější Kopřivnice, tehdy zvané spíš Nesselsdorf).

Velká jízda dějinami pokračuje k automobilu Tatra 80 z roku 1935, který používal prezident T. G. Masaryk, a tatrovce 87 (1947), s níž cestovatelé Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund slavně projeli celý svět. Coby připomínka zlých časů tu stojí mohutný černý pancéřovaný Mercedes Benz 540 K (1939), jímž jezdil zlopověstný K. H. Frank.

Abychom nezůstali jenom při zemi: nepřehlédněte letoun Kašpar JK z roku 1911, na kterém Jan Kašpar doletěl z Pardubic do Prahy, letouny Zlín vyráběné Baťou nebo balonovou gondolu. Samozřejmě je tu také anglická stíhačka Supermarine Spitfire, s níž létali naši piloti za 2. světové války, československý vrtulník HC-1 a slavný „tryskáč“ Albatros.

Meteorit, astroláb a fontána

Elegantní budova Národního technického muzea (která má hned vedle své dvojče v podobě Národního zemědělského muzea, jež také čeká rekonstrukce) byla už od počátku nedobrovolným útočištěm různých „podnájemníků“.

Ty se muzejníkům definitivně podařilo vystěhovat teprve počátkem našeho století. Díky tomu teď bylo možné nové expozice pojednat velkoryseji a s více exponáty (i když pořád jde „jen“ asi o 15 % všech sbírkových předmětů NTM).

Kromě super oblíbené části nazvané Dějiny dopravy zde naleznete i další čtyři stálé expozice: Astronomie, Fotografický ateliér, Tiskařství a Architektura, stavitelství a design. Nelitujte času a důkladně si je prohlédněte také.

Čeká vás tajemný svět blyštivých mosazných astrolábů, pravý meteorit vážící 81 kilogramů, výlet do staré tiskárny (včetně vůně barev a hluku strojů), slavná Zpívající fontána z EXPO 1958 a řada dalších pozoruhodností...