Jezdíme hlavně na drahý benzin a naftu. Proč ne na plyn?

Zdroj:

Švýcarský vynálezce Issac de Rivaz v přednapoleonských časech se svou uprskanou mašinkou velikou díru do světa neudělal. Založil však odvětví, jemuž se v Evropě slušně daří dodnes.

Zatímco válci stamilionů automobilů protekly oceány benzinu a nafty, statisíce labužníků vždy zůstalo věrných plynu.

Teď se jim to vyplácí – při současné ceně benzinu platí za svezení polovic. A brzy na tom možná budou ještě líp!

Ceny benzinu a nafty se skutečně utrhly ze řetězu. Ani situace v ropných zemích, ani kondice dolaru a eura přitom nezavdávají příčiny k optimismu.

My jsme pro baterky

  • Zdaleka ne všichni výrobci nabízejí pohon CNG. Třeba skupina PSA Peugeot Citroen vozy na plyn nemá a ani je nechystá. Soustředila se na elektromobily, v nichž je s třetinovým podílem na trhu evropským lídrem. Brzy přijde v ČR na trh první hybridní diesel světa – Peugeot 3008 Hybrid4.
  • Také Japonsko dává přednost elektřině. „Žádná auta na plyn nemáme a ani je neplánujeme,“ řekl nám třeba Aleš Indra z českého zastoupení Hondy.
  • Většinu moderních vozů si můžete nechat přestavět na CNG, orientační cena je 60 000 Kč. Nemá to ovšem moc smysl, protože na trhu je dostatek automobilů přímo pro CNG konstruovaných. Jsou o něco dražší než běžné vozy. Pokud toho ale hodně najezdíte, brzy se vám peníze vrátí a začnete šetřit.
  • Zemní plyn, který se stlačený prodává jako CNG, tvoří hlavně metan (90 %) a etan. V nádržích je pod tlakem přes 200 atmosfér. Proti výbuchu (třeba při havárii či požáru) jsou nádrže jištěny bezpečnostními ventily.
  • U běžné „pumpy“ na CNG trvá naplnění nádrží jen několik minut. Můžete si také opatřit plničku domů. Ta bude odebírat a stlačovat plyn přímo ze sítě. Naplnění bomb jí však potrvá několik hodin (takže situace téměř stejná jako u elektromobilů).
  • Fanoušci CNG nikdy neopomenou jako velkou výhodu uvést fakt, že toto palivo vám z nádrže nikdo neukradne!

Další články

čtenářů si právě čte tento článek


Akční letáky