Letošní uchazeči o střední školy by měli mít dostatečný výběr míst a žádný stres, protože málokde budou přijímací zkoušky. Deváťáci jsou totiž čím dál „vzácnější“, opět jich ubylo a bude tomu tak ještě nejméně dva roky.

Výběr středoškolského studia či učebního oboru vypadá jednoduše, ale stojí-li tato „procedura“ přímo před námi, zjistíme, že je značně náročná. Čím a jak začít, nemá-li potomek vyhraněný zájem? Je dobré, když mu rodiče seženou co největší množství informací o dalších vzdělávacích možnostech, které pro něj připadají v úvahu.

Zkrátka připraví širší nabídku, z níž by si už samo dítě mělo dokázat vybrat své favority. V rozhodování hodně pomůže prostudování internetových stránek zamýšlených škol. Už z nich se dá totiž mnohé poznat nejen o jejich kvalitě, ale také o atmosféře v nich.

Webovky by měly obsahovat všechny podstatné informace (podmínky přijímacího řízení, rozsah a způsob výuky, nabídku mimoškolních aktivit apod.). Další krok je osobní návštěva vybrané školy.

Otevřené dveře

Většina škol i odborných učilišť pořádá dny otevřených dveří (někde jim nově říkají Projektové dny). Některé se snaží potenciálním studentům a jejich rodičům vyjít co nejvíc vstříc, a proto nemají den otevřených dveří limitovaný: kdy zájemci o výuku školu navštíví, závisí na individuální domluvě. Všichni tak mají možnost poznat nejen prostředí školy, ale i učební program.

Nevyhraněné děti, které se ani poté pro konkrétní školu nenadchnou a cizí řeči jim zatím nedělaly potíže, se vyplatí dát tam, kde se na jazykovou výuku klade opravdu důraz. Jsou totiž ještě ve věku, kdy jim slovíčka takzvaně sama lezou do hlavy.

Vždyť nejen angličtina, ale i němčina, španělština nebo francouzština jsou dnes pro lepší pracovní pozici už pomalu nutnost.

„Schopnost učit se cizí jazyk je nejvíce rozvinuta do sedmnácti let. Pak se nám ‚zavře ucho‘ a jazyk se učíme mnohem hůř. Proto by kvalitní střední škola měla nabízet výuku cizího jazyka od rodilých mluvčích, kteří mají správnou intonaci, akcent a frázování,“ vysvětluje Eva Kudrnová, ředitelka Anglicko-českého gymnázia Amazon.

Projektové vyučování

Důležité jsou nejen vědomosti, nýbrž i praxe. Díky ní pak děti můžou najít mnohem větší uplatnění jak na pracovním trhu, tak v osobním životě. Praktické dovednosti si žáci můžou osvojit například v projektovém vyučování, jež některé školy systematicky využívají.

V něm se studentům stanovují konkrétní cíle, například stavební využití určitého pozemku. Pak je jen na nich, jak se k cíli dostanou. Hlavní je, že si vyzkouší skutečné životní role a situace a řeší reálné problémy.

Individuální přístup

Pro výběr střední školy je rovněž důležité, kolik je žáků v jedné třídě. Známkou moderního školství je preference individuálního přístupu.

Pro pedagogy to znamená mít především skutečnou možnost se jednotlivým studentům dostatečně věnovat. Tento princip vychází z poznání osobnosti konkrétních žáků. V běžné škole je jich ve třídě až 30 a více, což je mnoho. Ideální počet je podle odborníků 15 až 20 studentů ve třídě.

Kde hledat informace o škole?

  • Dobrý informační zdroj pro rozhodování je vyhledávací systém Národního ústavu odborného vzdělávání (NÚOV) na adrese www.infoabsolvent.cz. Na ZŠ by měla být k dispozici CD Kam na školu - Střední školy v České republice.
  • Kdo si s potomkem vůbec neví rady, měl by urychleně navštívit pedagogicko-psychologickou poradnu. Poradit můžou i Centrum kariérového poradenství při NÚOV (www.nuov.cz), zákaznické centrum Ústavu pro informace ve vzdělávání (www.uiv.cz) a informační centra pro mládež při Národním institutu pro děti a mládež (www.icm.cz).
  • Osvědčený postup je vybrat na první místo v přihlášce školu státní, tedy bezplatnou. Soukromé školy přijdou na 5000 až 50 000 Kč ročně (obvykle v závislosti na prospěchu). Nejčastěji se platí 15 000 Kč.