Jak nakupujeme?

Zdroj:

Indexy jsou in. K už dávno zavedeným, které ukazují například vývoj počasí či rozvodovosti, přibývají další. Jedním z nejnovějších je index návštěvnosti nákupních center. Co znamená?

Z historicky prvních výsledků projektu Index návštěvnosti nákupních center v ČR, které zveřejnili v minulých dnech zástupci Českého výboru Mezinárodní asociace nákupních center (ICSC), jednoznačně vyplývá, že po loňské stagnaci se u nás opět zvyšuje návštěvnost obchodních center.

Nakupujeme víc

Ekonomická krize, jež zasáhla většinu vyspělých zemí, si vybrala svou daň i na míře spotřeby obyvatel v jednotlivých regionech světa. Propad evropských ekonomik v roce 2009 se projevil také v nákupních zvyklostech Čechů: po dobu posledních tří let se naučili chovat ke svému rodinnému rozpočtu mnohem obezřetněji.

Ač rok 2010 přinesl mírné oživení, rok 2011 znamenal opět pokles nákupů - v průměru o 1,1 %, což v přepočtu na celý trh představuje řádově o více než 2 miliony návštěvníků ročně méně.

„V roce 2011 ztratila především pražská a moravská centra, naopak posílila centra v regionálních metropolích Čech, kde průměrný počet návštěvníků vrostl o čtyři a půl procenta,“ komentuje vývoj návštěvnosti Jan Kubíček, předseda českého výboru ICSC.

Z průzkumů je také jasné, že spotřebitelé preferují nákupy ve větších centrech - pokles mezi lety 2010 a 2011 je mnohem výraznější u malých a středních center.

Česká nákupní centra navštívilo v prvních čtyřech měsících roku o 1,5 % více zákazníků než před rokem. Letošní trend návštěvnosti je tak zatím velice pozitivní, a to zejména díky silnému únoru a březnu. Tahounem jsou přitom opět velká centra. U nich je patrný nárůst o 3,1 %; některá menší a středně velká centra se potýkají s problémy.

Poprvé v ČR

Index návštěvnosti nákupních center se připravoval ve spolupráci s auditorskou společností PricewaterhouseCooppers dva roky. Této první fáze se zúčastnilo 16 významných nákupních center, která představují 30 % trhu -a postupně se budou přidávat další. V druhé fázi ICSC plánuje rozšířit oblast sledování i na vývoj obratu v centrech.

„Jsme moc rádi, že se tento index jako první krok ke zvýšení transparentnosti našeho tržního prostředí podařilo představit. Tím jsme se zařadili po bok nejprogresivnějších zemí v Evropě, které podobné informace zveřejňují,“ uvedl Jan Kubíček.

Další články

čtenářů si právě čte tento článek


Akční letáky