Internetová slevomanie v ČR vypukla před necelými dvěma lety a dnes už prý máme „na hlavu“ víc slevových portálů, než je jich ve Spojených státech amerických.

Český trh hromadného nakupování je totiž na rozdíl od zahraničních totálně přeplněný. V cizině běžně existuje jen několik desítek větších slevowebů, jež si vzájemně konkurují.

U nás jich máme 250 až 300, přičemž některé z nich jsou tzv. agregátory, to znamená, že slevy sdružují - prezentují aktuální nabídky ze všech stránek, jež je nabízejí.

O české zákazníky tak usiluje vedle velkých hráčů i vysoký počet malých, což s sebou přináší problémy. Ty jsou způsobeny - vedle vysloveně podvodných praktik - i skutečností, že někteří obchodníci neumějí slevy správně využívat a pak nejsou schopni zákazníky uspokojit. Stane se to například tehdy, když prodejce nenastaví dobře limit prodávaných poukazů a služeb.

Stížnosti narůstají

V poslední době se množí stížnosti lidí, kteří nebyli se zbožím nebo službami koupenými přes slevové portály spokojeni. Hodně jich směřovalo na restaurace: nejčastěji se spotřebitelé nemohli po zakoupení voucheru objednat ke konzumaci (dodavatel služby byl nepřístupný) či nabídka nebyla v deklarovaném rozsahu, případně s nimi personál podniku jednal jako s hosty druhé kategorie.

V takovém případě by se měl nespokojený zákazník obrátit na slevový server a nejlépe písemně ho požádat o vrácení peněz. Pokud neuspěje, má možnost svůj nárok vymáhat soudní cestou.

Raději větší portál

Problémům je ale vždy lepší předcházet. Chce-li člověk nakoupit přes slevový server, měl by si nejdříve pečlivě zjistit, zda je důvěryhodný.

To může napovědět jeho historie (tedy jak dlouho existuje a jakou pozici má na trhu) a hlavně spokojenost jeho zákazníků, kteří si rádi a čile na webech vyměňují zkušenosti.

Je tedy důležité vybrat si takový, který má pozitivní reference a už prokázal, že poskytuje kvalitní zboží a služby. Seriózní slevové servery si také pečlivě vybírají své obchodní partnery.

Proto se u nich nemusíme bát, že bychom narazili na nějakou podvodnou nabídku. S důvěrou se můžeme obrátit především na ty největší a nejznámější, kteří se na tomto trhu pohybují od samého začátku a udávají jeho směr. K nejvýraznějším hráčům patří zejména Slevomat, Zapakatel a Vykupto.

Nejdříve se zeptat

Stejně jako volba, u koho nakoupíme, je důležité také opravdu důkladné pročtení všech informací, jež slevová nabídka obsahuje; jen tak se můžeme vyvarovat následným nepříjemnostem s využitím zakoupeného voucheru.

V případě jakýchkoli nejasností je vhodné se nejdříve zeptat v diskusi pod slevou: na poctivých portálech se brzy dočkáme fundované odpovědi, většinou přímo od poskytovatele zboží či služby.

Majitelé slevových poukázek také někdy řeší problém s rezervací. Je lepší využít voucher co nejdříve. Pokud se nám to nehodí, je dobré si termín využití služby nebo odběr zboží aspoň dohodnout brzy po zakoupení. Seriózní obchodník se nám jistě pokusí vyjít vstříc.

Asociace slevových serverů

Zejména velké, už zavedené slevové portály se rozhodly založit Asociaci slevových serverů. Má garantovat dodržování pravidel a zákazníky chránit před nekalým jednáním provozovatelů některých podvodných portálů hromadného nakupování. Asociace by měla zlepšit kvalitu nakupování a zvýšit důvěryhodnost slevowebů. Podle odborníků bude boom slevových serverů u nás pomalu opadávat, zavedené weby postupně pohltí ty menší. Obchodníci si už začínají vybírat, kam svou nabídku umístí.