Režisér David Jařab zaujal již před lety surrealistickou komedií a dramatem Vaterland – Lovecký deník, o skupině mužů, kteří v nedotčených hvozdech loví ženám nápadně podobné Kostrouny. Ve svém novém počinu se pouští do zkoumání láskou zklamané divy, a její úlohy v konspiraci plné čar, temných sil a zmrtvýchvstání, kterou nelze úplně chápat.

Ačkoli potěší, že David Jařab kráčí vlastní autorskou cestou a nenabízí tuzemskému publiku další rychlokvašenou komedii nebo nedotažený pokus o thriller, jeho nejnovější snímek evidentně není

určen pro masové publikum. Příběh, který se s každou další minutou stává vláčnější a vleklejší, se odpoutá velmi brzy od pozemských možností a míří ke snovým výšinám podvědomí, psychického vyšinutí figur a neskutečných her za hranicemi fyzických limitů. Zajímavé a lákavé téma bohužel postrádá tmelicí prvky, napětí vyzní do ztracena. Zelená hlava Jiřího Schmitzera, která pod poklopem vypráví služebnictvu vtipy a podobenství, je nejen symbolem nesmrtelnosti nespoutaného přízemní hroudou, ale i českého surrealismu, jehož je Jařab již nedílnou součástí. Jeho film však přece jen postrádá něco, co by diváka vtáhlo do dosud neobjevených krajin tvůrčího snu.

Je to rozkolísanost snímku, která má za následek jeho váhavé přijetí. Perfektní, nádherná a technicky brilantní práce s kamerou kontrastuje s topornými herci, kteří jako by zapomněli, že nejsou na první divadelní zkoušce, a chabými pokusy o trikovou komedii s ukecanou rukou, které ze zbytku filmu nepříjemně ční. Ačkoli je cítit, že režisér má záměr, ví, co chce, je divák postupně od filmu čím dál tím více izolován. Co vypadá jako slibný, napínavý začátek, se mění v útrpně dlouhou hru s nonsensem, plnou literárních dialogů a uměleckých metafor, ale bez schopnosti Davida Lynche upoutat a otřást. Konec, v němž se prolne časoprostor minulosti se současností společně s podobenstvím o lidské malosti a marnosti (interpretace je na vás), může těžko působit uspokojivě.

Specifický humor, ve snímku obsažený, může několik duší zaujmout a oslovit. Přesto se nelze zbavit dojmu, že v celku Hlava-ruce-srdce nefunguje, jak by měla, a postrádá nepojmenovatelnou substanci, která může udělat z velmi osobitého filmu událost. Není to jen kontrast dobrého a amatérského řemesla, jež se v tomto filmu potkávají. Je to i mírná ztráta smyslu.

Info: ČR, 2010, Drama, 110 min
Režie: David Jařab
Hrají: Viktorie Čermáková, Roman Zach, Ivana Uhlířová, Martin Finger
Autor: Daniel Řehák

HODNOCENÍ: 3/5

Zde si můžete přečíst další filmové recenze na serveru Houser.cz