Dálnice D1. Co si o ní myslíte?

Zdroj:

To bylo slávy, když se letos 20. září rozjela první auta po nové jihozápadní části Pražského okruhu. Jeho stavba byla přitom naplánována již ve 30. letech minulého století. Před 75 lety byl už na stole i projekt naší dálnice!

S první autostrádou se většina našinců starší generace osobně seznámila v tehdejší Německé demokratické republice při prázdninových cestách k Baltskému moři.

Její příčně pruhovaný povrch pamatoval ještě 2. světovou válku a nezapomenutelně rytmicky drncal. Ovšem dálniční parametry ten betonový had měl a řadu desetiletí dobře sloužil.

Od 90. let začal provoz na dálnici D1 v důsledku změny společensko-politických poměrů houstnout. Došlo k razantnímu rozvoji automobilismu a v posledních letech naše nejstarší dálnice už kapacitně nepostačuje také kvůli tomu, že je přitažlivá pro evropskou kamionovou dopravu. Kolapsy ji postihují téměř denně. Stařence by výhledově pomohlo rozšíření ze čtyř jízdních pruhů na šest.

Podle průzkumu Ústředního automotoklubu označilo současnou dálniční síť v ČR za nedostatečnou 73 procent dotázaných motoristů. Podle kvality nejlépe hodnotili nově otevřené úseky (např. krásně se jede po části D11 z Prahy do Hradce Králové), dálnice D1 mezi Prahou a Brnem dopadla nejhůř. Naštěstí i v době razantních škrtů budou pokračovat práce na 30 velkých dopravních stavbách našich dálnic a rychlostních komunikací. Tak snad se ještě plynule povozíme.

P. S.: Začátkem 60. let minulého století jsem jezdil na prázdniny do Ostředka u Benešova. Vždycky jsem se těšil na asi dvouhodinovou dobrodružnou cestu vlakem a autobusem a pak mimo jiné také na lesní jahody. Chodili jsme je trhat na svahy „dálnice“ a babička jejich lahodnou chuť ještě vylepšovala smetanou a žloutkem.

Ta „dálnice“ byl dlouhý tajemný zářez v krajině a dalo se v něm bezvadně řádit na kole. Děda mi prozradil, že vznikl „ještě za Hitlera“, a dodal, že auta tudy asi nikdy jezdit nebudou. Mýlil se. Koncem 70. let tam již svištěla a cesta z okraje Prahy do Ostředka zabrala 20 minut. Jahody tam už ale nerostou.

Čísla našich dálnic

  • V prosinci 2007 byla překonána hranice 1 000 km komunikací dálničního typu.

  • Čtyři kilometry plánované rychlostní silnice R6 mezi Lubencem a Bošovem na Žatecku měly ve finále stát 1 647 milionů Kč. V roce 2008 přitom kalkulace vycházela na 980 milionů, úsek by se tak prodražil o téměř 70 %. Stavba však byla zastavena - Ministerstvo dopravy to oznámilo v pátek 13. srpna. Štěstí, nebo neštěstí?

  • Čtyři kilometry plánované rychlostní silnice R6 mezi Lubencem a Bošovem na Žatecku měly ve finále stát 1 647 milionů Kč. V roce 2008 přitom kalkulace vycházela na 980 milionů, úsek by se tak prodražil o téměř 70 %. Stavba však byla zastavena - Ministerstvo dopravy to oznámilo v pátek 13. srpna. Štěstí, nebo neštěstí?

  • Čerstvě otevřená jižní část Pražského okruhu je nejdražší dálniční stavba, která se v republice postavila, 23 km vyšlo na 18,3 miliardy Kč (bez DPH). Zbývajících 43 km okruhu podle odhadů spolkne přes 60 miliard.

  • Nejsložitější křižovatka v Česku vyrostla u Lahovic. Tvoří součást nově otevřené jihozápadní části Pražského okruhu.

  • Silniční most přes Berounku a radotínské údolí měří 2 055 m, podpírá ho 88 pilířů a nejvyšší z nich dosahuje 40 m. Most je nejdelší nejen u nás, ale i ve střední Evropě.

  • V současnosti se v ČR jezdí po sedmi dálnicích a 70 silnicích I. třídy; do této kategorie spadají i všechny rychlostní silnice. Koncem září činila délka sítě dálnic a rychlostních silnic 1 147 km.

Další články

čtenářů si právě čte tento článek


Akční letáky