Co kupujete k Vánocům? Nechte se inspirovat a šetřete čas i peníze

Zdroj:

Otázka Už máš vánoční dárky?, kterou si známí v těchto dnech na potkání kladou místo lamentace na počasí, dokáže značně znervóznit.

Krize nekrize čeští spotřebitelé chtějí za dárky vydat víc než loni a předloni (na osobu průměrně 3 578 Kč). Průměrná útrata se tak dostává na úroveň roku 2008, kdy ekonomické problémy teprve začínaly.

Reprezentativní výzkum společnosti Unilever také odhalil, že víc než polovina (54 %) dotázaných neměla v polovině října nakoupený žádný dárek.

„Potvrdil se vzrůstající trend nákupů vánočních dárků po Vánocích. Na šestatřicet procent Čechů volí tuto možnost, ať už kvůli cenově výhodným výprodejům, nebo proto, že si obdarovaný může vybrat dárek sám.

Jedná se hlavně o dražší věci – elektroniku, vybavení domácnosti, oblečení a obuv,“ konstatuje Petr Hantych, regionální manažer business analýz Unilever CEE a Rusko.

Odklad nákupů volí příslušníci vyšších příjmových skupin i kvůli úspoře času.

Vyhnout se tlačenicím v obchodních centrech umožňuje také další relativně nová a stále oblíbenější forma obdarovávání – dárkové poukázky.

Celých 32 % respondentů potvrdilo, že letos pod stromeček koupí aspoň jeden dárkový voucher (38 % z nich na masáže nebo jiné wellness a rehabilitační služby či kosmetické ošetření, 32 % na kulturu (vstupenky do divadel, na koncerty apod.) a 19 % na sportovní aktivity).

Zajímavé je, že motiv proč věnovat voucher není finanční – dárci nechtějí tímto způsobem ušetřit peníze, nýbrž čas.

„Je to jednodušší způsob pořízení dárku,“ znělo nejčastější vysvětlení. Peníze (tedy zcela nejsnazší formu) ale dává svým blízkým jen 10 % dotázaných.

Oslava rodiny

Přesto se zdá, že ve společnosti roste počet těch, které Vánoce a všechny starosti kolem nich „obtěžují“.

„Stále víc lidí přestává slavit Vánoce úplně. Na druhé straně jsou lidé, kteří za Vánoce utrácejí extrémně vysoké částky.

Původní smysl těchto svátků jako návratu světla – ať už to chápeme pohansky, nebo křesťansky – se ale vytrácí,“ říká psycholog PhDr. Jeroným Klimeš, PhD.

„Je to škoda, protože se tak ztrácí rozdíl mezi všedními a svátečními dny, čas se slévá v jednolitý ničím nepřerušovaný proud. Aby Vánoce přežily, musejí mít myšlenku.

Dnes už to není období mezi dvěma půsty, kdy se lidé najedli a trochu rozptýlili, aby přežili do jara.

Přimlouvám se za to, abychom Vánoce brali jako příležitost k navrácení schopnosti slavit a radovat se společně, aby byly oslavou rodiny.“

Čtěte také:

Další články

čtenářů si právě čte tento článek


Akční letáky