Cestování po česku: Jak cestují Češi

Důvěra v cestovní kanceláře
Důvěra v cestovní kanceláře
Zdroj: CK Neckermann

Největší souhrnný průzkum trhu v Česku zorganizovala Cestovní kancelář Neckermann ve spolupráci s Katedrou cestovního ruchu VŠE v Praze. Záštitu nad průzkumem převzala Asociace cestovních kanceláří ČR.

Dotázaných bylo celkem přes 1200 respondentů ve věku od 15 do 60 a více let. Šetření se týkalo zejména oblíbených destinací, nákupního chování, vlivu krize na cestovní ruch a důvěry klientů v cestovní kanceláře. A jaké jsou výsledky?

Nejčastější cíl: Španělsko

Z dotazů na poslední nelyžařskou dovolenou vyplynulo, že ji Češi trávili nejčastěji ve Španělsku, v těsném závěsu je pak česká klasika Chorvatsko a na třetím místě skončilo Řecko. „Je potřeba vzít na vědomí, že tyto závěry jsou trochu zkresleny poměrně častými cestami na Kanárské ostrovy v zimním období,“ vysvětluje neočekávaný jev Jan Berger z Katedry cestovního ruchu VŠE, který celý projekt vedl. Nicméně podle výsledků předchozí ankety mezi cestovními agenturami je nejoblíbenější destinací Čechů pro letošní rok Řecko a jeho ostrovy.

Z průzkumu dále vyplynulo, že necelá polovina Čechů (46 %) byla v loňském roce na jedné zahraniční dovolené, třetina respondentů (32 %) byla na dovolené dvakrát, téměř čtvrtina dotázaných (22 %) ovšem byla na dovolené třikrát a vícekrát, a to v přímé závislosti na finančních příjmech. Za týdenní dovolenou v zahraničí jsou Češi nejčastěji ochotni utratit maximálně 20 000 Kč.

Dovolená snů

Kdyby peníze nepředstavovaly problém, tak by většina Čechů (70 %) jela na dovolenou do Austrálie nebo na Nový Zéland. Zajímavé je, že ačkoli se jednoznačně jedná o „dovolenou snů“, tak ve skutečnosti se tam v loňském roce vypravil pouze jediný z respondentů. Na druhém místě se možná poněkud překvapivě umístily Skandinávské země, zejména pak Norsko. Cestu kolem světa by si vybralo pouhých 6 %, o něco méně respondentů (5 %) by jelo do USA.
 

 Dovolená

Jak si Češi kupují své dovolené

Služeb cestovních kanceláří využívá celých 39 % dotázaných, 26 % těchto služeb využívá občas a 34 % s cestovkami necestuje téměř vůbec a volí cestování „po vlastní ose“. Při výběru cestovní kanceláře se zákazníci nejčastěji řídí informacemi na internetu, na druhém místě jsou reference od známých a přátel a až na třetím místě jsou katalogy cestovních kanceláří, na které se opět nejvíce spoléhají spíše starší klienti.

Důvěra v cestovní kanceláře

Dle průzkumu 18 % respondentů uvádí, že cestovním kancelářím důvěřuje, dalších 22 % důvěřuje jen velkým cestovním kancelářím, více než polovina (51 %) uvádí, že důvěřuje jen těm, na které má pozitivní reference od přátel a pouhých 9 % cestovkám nedůvěřuje vůbec. „Toto zjištění bylo pro nás tak trochu překvapivé,zvláště po situacích kolem Tomi Tour a Sunny Days jsme očekávali mnohem horší výsledek,“ říká Jan Herget.

Cestovní kancelář versus cestovní agentura

Téměř polovina respondentů (45 %) není schopna pojmenovat rozdíl mezi cestovní kanceláří a agenturou. Dokonce ani 49 % vysokoškolsky vzdělaných respondentů nedokázalo tento rozdíl určit. „Jasné definice agentury a kanceláře vznikly koncem devadesátých let v důsledku tehdejších častých krachů, a to především proto, aby měl klient úplně jasno v tom, kdo zájezd pouze prodává a kdo je jeho pořadatelem. Jak se ale ukazuje, tak v tom lidé ani po deseti letech stále nemají tak úplně jasno,“ říká k výsledku průzkumu Michal Veber z ACK ČR.

KAFE.cz zjistilo:

Zjednodušeně: Cestovní kancelář organizuje zájezd a musí být pojištěna proti úpadku. Cestovní agentura je prostředník mezi vámi a cestovní kanceláří, nemusí být pojištěna.

Složitěji to lze definovat takto: Rozdíl mezi cestovní kanceláří a cestovní agenturou spočívá mimo jiné v tom, že provozování cestovní kanceláře je živnost koncesovaná a provozování cestovní agentury je živnost vázaná. Z pohledu zákazníka spočívá pak hlavní rozdíl mezi cestovní kanceláří a cestovní agenturou ve skutečnosti, že zájezd smí prodávat pouze cestovní kancelář a cestovní agentura může pouze zprostředkovávat prodej zájezdů pro cestní kanceláře. Samozřejmě, že i cestovní kancelář může zprostředkovávat prodej zájezdů pro jinou cestovní kancelář. Cestovní agentura však nesmí nikdy zprostředkovávat prodej zájezdu pro subjekt, který není cestovní kanceláří, např. pro jinou cestovní agenturu.

Při zprostředkování prodeje zájezdu cestovní kanceláří nebo cestovní agenturou pro jinou cestovní kancelář musí být cestovní smlouva uzavřena jménem cestovní kanceláře, pro kterou je zájezd zprostředkováván.

Češi velmi často volí vlastní dopravu i vlastní stravování

Ačkoli nejčastěji Češi na svou dovolenou letí letadlem dané cestovní kanceláře (44 %), tak hned na druhém místě je vlastní doprava (33 %). Téměř 42 % dotázaných pak na své dovolené volí vlastní stravování, na druhém místě je polopenze (25 %) a na třetím místě stravování formou all inclusive (17 %). 

A kam letos pojedete vy?

Další články

čtenářů si právě čte tento článek


Akční letáky