Kavárenské odvětví dosáhlo v Česku během posledních 10 let neuvěřitelné úrovně – výběrovou kávu už vám připraví i v kdejaké menší vesničce a bezlepkové zákusky už nejsou sprostým slovem, ale běžným standardem v menu. Otevírají se další a další podniky, které se liší co do atmosféry i tím, co mají zrovna na mlýnku. Myšlenka vlastní kavárny pak v celém kontextu vypadá nesmírně přitažlivě a zároveň jednoduše. Než uděláte první krok, je pár věcí, v nichž byste měli mít jasno.

Nejdřív byrokracie, potom zábava

Založením živnosti v rámci papírování nic nekončí, ale začíná. První otázkou, kterou byste si měli položit, je, jak budete své podnikání financovat. Otevřít kavárnu si můžete i za milion korun, ideální je přitom mít část vlastních prostředků a na zbytek si vzít půjčku či úvěr. U bankovních poskytovatelů se však pravděpodobně budete řadit do rizikové skupiny, pak bude nutné ručit nemovitostí či jiným majetkem. Znalost legislativy je v tomto případě klíčová a v gastronomii obzvlášť.

O vašich tržbách rozhodne i lokalita

Právě lokalita z velké části rozhodne o úspěchu vaší kavárny. Místo vybírejte i podle toho, jaké hosty chcete každý den obsluhovat. Přímo v centru Prahy bude těžší vybudovat si stálou klientelu, oproti tomu můžete očekávat davy turistů. Myslete také na to, že otevření kavárny v památkové zóně s sebou nese mnohdy přísná nařízení a s tím spojené oběhávání úřadů.

Čím se odlišíte od konkurence?

Dnes už najdete tolik neotřelých kaváren, a to nejen v Praze, je proto těžké přijít s něčím novým. Není to však nemožné. V rámci podnikatelského plánu si musíte promyslet, v čem bude spočívat váš koncept. Bude to výjimečný interiér, perfektně poskládané sezónní menu, nebo útulná zahrádka?

Spolehliví dodavatelé i personál

Co je většinou v gastru nedostatkovým zbožím? Lidi. Najít opravdu spolehlivé partnery, dodavatele i personál může být oříšek a je potřeba se na to připravit. Fluktuace v tomto oboru je navíc extrémně vysoká, takže aby vám zaměstnanci vydrželi, musíte je motivovat. A to buď finančně, nebo alespoň možností rozvoje know-how v oblasti kávy.

Bez marketingu to nepůjde

V ideálním světě by to fungovalo tak, že jakmile přestřihnete pomyslnou pásku u dveří vaší nové kavárny, zákazníci se k vám sami pohrnou. V tom běžném potřebujete minimálně dobrý marketing a zároveň „to něco“, kvůli čemu se k vám lidé budou vracet.

První rok bývá nejtěžší

Začátky podnikání nejsou jednoduché a jinak tomu není ani v případě kavárenství. Pro první rok je rozhodně vhodné nachystat si krizový plán i dostatečné finanční rezervy, z nichž v případě nutnosti můžete vyplácet platy. Po době covidu je tohle snad přímo nutností. Možná vám teď zničíme veškeré iluze, ale kavárna z vás miliardáře neudělá.

Pokud se vám bude dařit, po 1–2 letech se vám počáteční investice vrátí a začnete vydělávat. Rozhodně to ale nebudou částky, díky kterým byste mohli po nějaké době všeho nechat a odletět na neurčito na Bahamy.

Chcete nabízet i jídlo?

S kavárnou založenou pouze na nápojích bude vydělávání o to těžší. V dnešní době už téměř každá moderní kavárna nabízí i snídaně nebo brunche a moc dobře vědí, proč to dělají.

Je i po přečtení článků otevření kavárny stále váš sen? Pokud se nenecháte ničím zastrašit, vše si pečlivě promyslíte a naplánujete a hlavně budete práci dělat poctivě a s vášní, jste na dobré cestě k úspěchu.