I v cestovním letadle mnohdy slyšíme zamumlanou hlášku pilota a bedlivě očima sledujeme letušky, zda máme být ostražití. Žargon v pilotní kabině je stále stejný, právě proto, aby se v komunikaci s naváděcími věžemi na zemi vyhnulo nedorozuměním. Někdo nemá na létání žaludek a hlavně nervy, které jsou po zhlédnutí pár katastrofických filmů o haváriích letadel jako nitky. Lidí, kteří by do letadla, které čeká let, nestrčili nos, a přesto jsou nadšenci a obdivovatelé létaní, je překvapivě dost. Tito lidé lepí a sestavují plastikové modely letadel a stojí pevně na zemi. Co ale naplat, tak jako je statisticky dokázáno, že slunce vyjde každé ráno, tak i cestování letadlem je stále ta nejbezpečnější forma přepravy z místa na místo…

Pokud jste tedy někdy přemýšleli, co jaká hláška a jaké gesto znamená, čtěte dále:

  1. CLEARED FOR TAKEOFFFráze, kterou nejspíše uslyšíte jako první ještě před startem. Znamená, že je dokončena předletová kontrola a je čas zapálit motor a vyrazit k obloze. Hláška „Let’s kick the tires and light the fires” se objevila ve filmu Den nezávislosti, ale běžně se u komerčních letů nepoužívá.
  2. “IT´S 17:00 ZULU TIME”Jelikož pilot může během jedné cesty projít více časovými pásmy a musí komunikovat s řídícími věžemi letového provozu z celého světa, řídí se „zulským časem“ neboli greenwichským časem (GMT), což je univerzální časové pásmo oblohy. GMT je čas udržovaný Královskou observatoří v Greenwichi v Londýně. Pokud jsou například v Londýně dvě hodiny ráno, bude to pro každého pilota ve vzduchu 02:00 „času Zulu“. Aby však nedošlo k nedorozumění mezi cestujícími, piloti se při rozhovoru s cestujícími přes interkom (systém k dorozumívání posádky) odvolávají na časové pásmo svého cíle.
  3. “GEORGE IS FLYING THE PLANERIGHT NOW”Téměř V každém komerčním letadle je „George“, ale není členem posádky. „George“ je přezdívka pro systém autopilota letadla, který sleduje naprogramovanou sadu bodů do cíle letu, přičemž zohledňuje změny v turbulencích a nadmořské výšce. Piloti často nasazují George, aby velel letadlu, když letadlo dosáhne cestovní výšky, nebo když letí více než 10 hodin.
  4. WE ARE FLYING THROUGH AN AIR POCKETTato věta zní úplně v pohodě, ale v podstatě znamená: „Právě letíme turbulencemi.“ Což mnoho klidu nedodá, proto letečtí specialisté vymysleli výraz „vzduchová kapsa“, po vyřčení kterého už budete příště v letadle lehce panikařit.
  5. PAN-PANNaštěstí nikdy jako cestující v dopravním letadle neuslyšíte tuto hlášku, protože by vás znervózněla více, než že letíte skrz vzduchovou kapsu. Výraz PAN-PAN je vyhrazen pro komunikaci s řídícími letového provozu. Když si piloti všimnou na svém letadle něčeho neobvyklého, použijí „pan-pan“, signál naléhavosti a pozornosti. Pokud například selhal některý z motorů vícemotorových letadel, mohli by piloti říci „pan-pan“, aby získali pozornost kontrolorů a požádali o nouzové přistání.

Nebudeme tady zmiňovat „MAYDAY“, které pokud je pilotem vyřknuto třikrát po sobě, signalizuje závažné ohrožení života. I přes dnešní nabytí znalostí, které vám nemusí ulehčit vaši plánovanou cestu na dovolenou letadlem, přejeme „ HAVE A SAFE FLIGHT!“