I v cestovním letadle mnohdy slyšíme zamumlanou hlášku pilota a bedlivě očima sledujeme letušky, zda máme být ostražití. Žargon v pilotní kabině je stále stejný, právě proto, aby se v komunikaci s naváděcími věžemi na zemi vyhnulo nedorozuměním. Někdo nemá na létání žaludek a hlavně nervy, které jsou po zhlédnutí pár katastrofických filmů o haváriích letadel jako nitky. Lidí, kteří by do letadla, které čeká let, nestrčili nos, a přesto jsou nadšenci a obdivovatelé létaní, je překvapivě dost. Tito lidé lepí a sestavují plastikové modely letadel a stojí pevně na zemi. Co ale naplat, tak jako je statisticky dokázáno, že slunce vyjde každé ráno, tak i cestování letadlem je stále ta nejbezpečnější forma přepravy z místa na místo…
Pokud jste tedy někdy přemýšleli, co jaká hláška a jaké gesto znamená, čtěte dále:
- CLEARED FOR TAKEOFFFráze, kterou nejspíše uslyšíte jako první ještě před startem. Znamená, že je dokončena předletová kontrola a je čas zapálit motor a vyrazit k obloze. Hláška „Let’s kick the tires and light the fires” se objevila ve filmu Den nezávislosti, ale běžně se u komerčních letů nepoužívá.
- “IT´S 17:00 ZULU TIME”Jelikož pilot může během jedné cesty projít více časovými pásmy a musí komunikovat s řídícími věžemi letového provozu z celého světa, řídí se „zulským časem“ neboli greenwichským časem (GMT), což je univerzální časové pásmo oblohy. GMT je čas udržovaný Královskou observatoří v Greenwichi v Londýně. Pokud jsou například v Londýně dvě hodiny ráno, bude to pro každého pilota ve vzduchu 02:00 „času Zulu“. Aby však nedošlo k nedorozumění mezi cestujícími, piloti se při rozhovoru s cestujícími přes interkom (systém k dorozumívání posádky) odvolávají na časové pásmo svého cíle.
- “GEORGE IS FLYING THE PLANERIGHT NOW”Téměř V každém komerčním letadle je „George“, ale není členem posádky. „George“ je přezdívka pro systém autopilota letadla, který sleduje naprogramovanou sadu bodů do cíle letu, přičemž zohledňuje změny v turbulencích a nadmořské výšce. Piloti často nasazují George, aby velel letadlu, když letadlo dosáhne cestovní výšky, nebo když letí více než 10 hodin.
- WE ARE FLYING THROUGH AN AIR POCKETTato věta zní úplně v pohodě, ale v podstatě znamená: „Právě letíme turbulencemi.“ Což mnoho klidu nedodá, proto letečtí specialisté vymysleli výraz „vzduchová kapsa“, po vyřčení kterého už budete příště v letadle lehce panikařit.
- PAN-PANNaštěstí nikdy jako cestující v dopravním letadle neuslyšíte tuto hlášku, protože by vás znervózněla více, než že letíte skrz vzduchovou kapsu. Výraz PAN-PAN je vyhrazen pro komunikaci s řídícími letového provozu. Když si piloti všimnou na svém letadle něčeho neobvyklého, použijí „pan-pan“, signál naléhavosti a pozornosti. Pokud například selhal některý z motorů vícemotorových letadel, mohli by piloti říci „pan-pan“, aby získali pozornost kontrolorů a požádali o nouzové přistání.
Nebudeme tady zmiňovat „MAYDAY“, které pokud je pilotem vyřknuto třikrát po sobě, signalizuje závažné ohrožení života. I přes dnešní nabytí znalostí, které vám nemusí ulehčit vaši plánovanou cestu na dovolenou letadlem, přejeme „ HAVE A SAFE FLIGHT!“