Zareagovat na riziko trvá 1,5 sekundy

Možná už jste se někdy ocitli v situaci, kdy jste museli rychle dupnout na brzdu, abyste se vyhnuli nárazu do vpředu jedoucího vozidla, které zničehonic zpomalilo nebo zastavilo. Váš mozek v tu chvíli potřeboval 0,75 sekundy, aby rizikovou situaci zaregistroval, a dalších 0,75 sekundy, aby na ni adekvátně zareagoval. Tím se dostáváme ke známému pravidlu dvou sekund.

Pravidlo dvou sekund

Podstata pravidla dvou sekund spočívá ve výběru statického předmětu vedle silnice nebo na ní (například strom, patník nebo dopravní značka). Jakmile ho vpředu jedoucí vozidlo mine, stačí odpočítat čas, který uběhne, než k předmětu dorazíte vy. Jestliže napočítáte méně než dvě sekundy, zpomalte a zvětšete rozestup mezi vozidly.

Tip: Pravidlo dvou sekund lze převést také na metry a řídit se při tom rychlostí, kterou jedete. Při rychlosti 50 km/h odpovídá dvousekundová vzdálenost 28 metrům, při 90 km/h je to 50 metrů a při 130 km/h pak 72 metrů.

Kdy se vyplatí počítat s časovou rezervou

Plně soustředěnému řidiči by dvě sekundy měly postačit k zaregistrování rizikové situace a ke šlápnutí na brzdu potřebnou intenzitou. V některých situacích se však doporučuje přidat rezervu v podobě 1–3 sekund navíc. Například za zhoršených povětrnostních podmínek nebo při řízení vozidel s vyšší celkovou hmotností je bezpečnější napočítat do 4 až 5 sekund.

Tip: Nestihnete-li přesto zareagovat na nastalou situaci včas, následkem čehož dojde k dopravní nehodě, přichází na řadu autopojištění. Nezapomeňte, že povinné ručení kryje pouze škody způsobené na majetku a zdraví třetích osob. Jestliže chcete pojistit také škody na vlastním vozidle, sjednejte si havarijní pojištění.

Jak je to v zahraničí

Zatímco v Česku je zákonná definice bezpečné vzdálenosti mezi vozidly poměrně vágní, v zahraničí se často setkáte se striktními pravidly. Jako příklad uveďme Německo. Pokud při rychlosti vyšší než 80 km/h nedodržíte povinný odstup, který odpovídá polovině rychlosti udané na tachometru, hrozí vám sankce až 400 eur, bodový postih a v extrémních případech dokonce zákaz řízení až na tři měsíce.

Čekají nás změny legislativy?

V současné době probíhá v Česku příprava novelizace zákona, která by měla bezpečnou vzdálenost určit přesněji, než je tomu dosud. Dle návrhu, který se aktuálně nachází v meziresortním řízení, by se změny měly týkat dodržování bezpečné vzdálenosti na silnicích mimo obec.

Návrh počítá s tím, že řidiči nákladních vozidel a autobusů by při rychlosti vyšší než 50 km/h museli udržovat odstup od vpředu jedoucího vozidla minimálně 50 metrů. V případě osobních vozidel byla bezpečná vzdálenost stanovena na 30 metrů při rychlosti vyšší než 80 km/h. Ve městech by se mělo postupovat podle stávající úpravy.