Aby léto nebolelo aneb Jak se nespálit

Aby léto nebolelo aneb Jak se nespálit

Léto - každý ho trávíme jinak - lenošením, koupáním, túrami, vycházkami nebo přečtením konečně všech knížek, na které přes rok nebyl čas. Co je ale společným jmenovatelem léta, je spousta slunce, někdy až příliš... Dobám, kdy jsme si mysleli, že „vyvalovat“ se na slunci bez namazání neznamená nic víc než intenzivně tmavou kůži, už dávno odzvonilo. Rizik je celá řada, a proto neprohloupíte, pokud se v létě na pokožku zaměříte více než jindy.

Slunce je pro pokožku lidského těla dobrým sluhou, ale zlým pánem. Hranice mezi opálením a spálením je někdy tenká. Jak to zařídit, aby pobyt na slunci přinesl opálení a ne spálení? Řiďte se podle svého fototypu.

Podle toho, jak reaguje naše pokožka na slunce, určujeme čtyři fototypy. Jde o kombinaci typu pleti, barvy vlasů a hustoty pih. Čím menší je schopnost pokožky tvořit melanin, tím větší je riziko poškození kůže. Proto je dobré vědět, jaký (foto)typ kůže máte.

* Fototyp 1 nemůže být na slunci bez negativních projevů slunění déle než 10 minut. Jeho kůže totiž na slunce reaguje vždy spíše zrudnutím a hnědnutí se nedostavuje ani později.
* Fototyp 2 je na tom podobně, ale vydrží na slunci (se stejnými příznaky) až 20 minut.
* Fototyp 3má průměrně citlivou kůži, která po 30 minutách na slunci červená, ale zarudnutí přechází následně do opálení.
* Fototyp 4 je kůže odolná, která i po 45 minutách na přímém slunci spíše hnědne, než červená. Přesto ani u tohoto typu pokožky byste neměli zapomínat na ochranu prosti slunečnímu záření.

Znáte tip s betakarotenem a vitamínem A?

• Užívání betakarotenu by mělo zajistit krásnější a snadnější opálení. Pravda sice je, že betakaroten pokožku zabarví dohněda, ale není to tím, že by zajistil aktivnější pigment, alespíše se ukládá v organismu. Betakaroten sice pomáhá pokožku chránit proti UV paprskům, neznamená to ovšem, že se už nemusíte mazat opalovacím krémem.
• Když začnete jíst vitamín A pravidelně tři týdny před plánovaným intenzivním sluněním, působí vitamín A antioxidačně a zajišťuje ochranu a zhnědnutí pokožky po opalování. Nejzdravějšího efektu ale dosáhnete, když budete kombinovat konzumaci vitamínů a používání opalovacího krému s dostatečně vysokým ochranným faktorem.

Ochranný krém

Minimálním ochranným faktorem 20 byste se měli chránit vždy, když je slunce na obloze po celý den a je „letně ostré“. Například AMICA mléko na opalování faktor 20, bylo testováno Státním zdravotním ústavem a zaručuje stejně dlouhou ochranu před UVA i UVB zářením, což je základní předpoklad pro vyvážený systém UV filtrů, který pomáhá předcházet onemocněním a poškozením kůže v pozdějším věku.

Rada na závěr: Nezapomínejte mazat krémem na opalování také ušní boltce, kolena, předloktí i prsty u nohou. Nezapomeňte ani na vaše rty - chraňte je balzámem s UV filtrem.

 

Další články

čtenářů si právě čte tento článek