Žijte v rytmu biologických hodin

Žijte v rytmu biologických hodin
Žijte v rytmu biologických hodin
Zdroj: Thinstock

V přírodě se vše cyklicky opakuje. A stejné je to i s naším tělem, ve kterém jsou „zakódovány“ biologické rytmy. Pro naše zdraví je prospěšné se na ně naladit a žít v jejich rytmu.

Čínská medicína od věků pracuje s tzv. orgánovými hodinami, které ukazují, kdy který orgán našeho těla pracuje a kdy odpočívá. I z lékařských studií vyplývá, že např. žlučníkové záchvaty jsou nejčastější v noci a srdeční infarkty kolem poledne. Naše energie ráno stoupá a vrcholí kolem 9. hodiny, další vrchol je mezi 15. a 16. hodinou. Také duševní aktivita vykazuje vrchol mezi 10.–12. hodinou a pak mezi 15.–16. hodinou. Nejaktivnější býváme kolem 11. hodiny. Na to, co si potřebujeme zapamatovat na krátký čas, jsou nejvýhodnější dopolední hodiny, pro dlouhodobou paměť hodiny odpolední.

Existence biorytmů byla sice vědecky dokázána, ale důležité je také to, jakým způsobem se dokážeme vyrovnat se zátěží, špatnou náladou nebo problémy, a na druhé straně jsou jedinci, kteří mají labilnější nervovou soustavu a vše si berou více k srdci.

23.00 – 1.00 hod.

Je to období, kdy jsme citlivější na bolest, „probouzí“ se žlučník, který začíná pracovat. Lidé, kteří mají s tímto orgánem potíže, nemohou v tuto dobu usnout, mají lehké spaní nebo se často budí. Nyní mozek vysílá signály pokožce hlavy, a stimuluje tak růst vlasů. Kolem půlnoci se naše tělo snaží nabrat novou energii během klidu – spánku.

1.00 – 3.00 hod.

Čas odpočinku, útlumu, mozek se málo okysličuje, proto musíme být pozornější, pokud pracujeme nebo řídíme auto. Aktivují se játra, tělo se čistí, proto se nedoporučuje jíst ani pít, pracuje naše chemická továrna. Nyní je v „práci“ hormon vasopressin, který reguluje zadržování vody v našem organismu, abychom nemuseli přerušit spánek a jít na toaletu.

3.00 – 5.00 hod.

Doba, kdy jsou v činnosti plíce, proto se mohou budit lidé, kteří mají s plicním systémem problémy. Mohou to být astmatici, silní kuřáci cigaret, ale i lidé, kteří onemocněli respiračními chorobami (angína, záněty cest dýchacích atd.). Je to také čas, kdy můžeme silněji trpět různými obavami a úzkostmi, což se promítá i do naší psychiky.

5.00 – 7.00 hod.

Nyní je nejaktivnější naše tlusté střevo, proto je to vhodná doba na probuzení a vyprázdnění střev. Náš krevní tlak se začíná zvyšovat, zrychluje se srdeční tep a tělo se připravuje na vstup do nového dne. Jestliže vstáváme mezi 6.–7. hodinou, jsme čilejší, než když stáváme později. Probuzení a vstávání by nemělo být rychlé, ve stresu. V tuto dobu je také vhodné pít hodně tekutin – nejlepší je čaj nebo jiné teplé nápoje, nic studeného.

7.00 – 9.00 hod.

Ideální čas na ranní cvičení, sprchování (teplou, nikoliv studenou vodou). Do obrátek se dostává žaludek, přijímá živiny, je vhodná doba na snídani a také léky a potravinové doplňky, vitaminy atd., protože náš trávicí trakt pracuje naplno. Nyní se rozbíhá psychická aktivita, proto je dobré si na 9. hodinu ranní domluvit důležité schůzky a jednání.

Co se děje s vaším tělem dál? Čtěte ZDE

Další články

čtenářů si právě čte tento článek


Akční letáky