Samozřejmě, dušičkám odzvonil umíráček, a tak je třeba začít neprodleně volat: král je mrtev, ať žije král! A nejbližší je tu pro marketing právě lákavý vánoční termín… Všimli jste si, že jednotlivé termíny a hry prodejců na našem trhu zformovaly kalendářnímu roku docela jinou páteř, než kterou měl za našich předků? Globalizace je tady, beru na vědomí, nicméně se snažím propracovanému marketingu vzdorovat.

Vánoce v drobnohledu

Mimo jiné mi vadí i to, že Vánoce se prezentují nevkusně, přeplácaně – a to nemám nic proti vánočním koulím z Hongkongu. Nedávno jsem sestavila texty do knížky, která se jmenuje Česká vánoční kniha. Jsou tam hesla o tradicích a symbolech těchto svátků, dekorace, básně i písničky, recepty, tipy na květinová aranžmá a jak prostřít stůl. Když jsem knížku do nakladatelství předávala, obávala jsem se kýče, který se mohl kdekoliv objevit v bohaté výbavě. Vánoce se celé jemně pohybují na hraně kýče… Po čase jsem obdržela korektury a s ulehčením jsem zjistila, že to jde, vidět Vánoce komplexně a přitom designově čistě.

Návrat ke kořenům

Někteří moji přátelé volí cestu různých úniků od trendových her a o Vánocích, hlavním svátku našich 365 dní, hlásí návrat ke kořenům. U jedné kamarádky jsem viděla stromek zdobený jen červenými mašličkami u druhé kouličkami po babičce – jedlička byla od kříže po špičku nostalgicky stříbrná. Vytvořte si svou variantu „úniku“, zkuste být originální, stojí to za to. Dost nerada bych se v roce 2010 dostala do světa bláznivého světa sci-fi románu George Orwella „1984", kde popisuje, jak si lidé přes zákaz shora schovávají staré, tradiční a „voňavé“ předměty. Ten, kdo je přesto tajně má, se prohřešuje proti tomu, co je současné. Je na tom podobně jako Alenka ve světě za zrcadlem, ohrožená zlou královnou. Pokud nebudeš o Vánocích „in“ a „po našem“, zazní rychlý rozkaz – setněte jí hlavu! Přemýšlejte o tom, jak si udělat na Vánoce něco po svém… Jako na míru šité vám i vašim blízkým.

Síla obdarování

Nedá mi to, abych vám neodcitovala kousek textu z mé čerstvě vydané knihy o Vánocích, z hesla „Dar“: …Zajímavá a poněkud duchovnější je myšlenka, že darovat něco někomu znamená také darovat něco ze sebe. Jedná se tedy i o způsob vzájemné a intimní komunikace. Zvyk obdarování, který se po staletí udržoval, měl upevňovat kontakty mezi lidmi. V tomto smyslu se vyjádřil i spisovatel Karel Čapek, když napsal: „…v tom právě je zvláštní zázračnost dárku, že radost z něj přesahuje jeho cenu. Přeju všem… šťastné dárky, třeba byly i sebelacinější.“

To, že štěstí z dárků nebývá úměrné vynaloženým penězům, potvrzuje ve svém zamyšlení také Radim Palouš: „Dary nejsou cosi opomenutelného a zbytečného, co by se mělo z vánočních oslav vynechat. Mají však něco znamenat, mají být znamením porozumění. Znamením láskyplného vztahu: nebyl jsem vždy bezvadný a bezchybný, omlouvám se, promiň. Dar dávám, ne abych si tě koupil, ale abych beze slov vyjádřil: jdu s tebou, mám tě rád, odpusť a buďme spolu.

Knižní tip KAFE.cz