Otevřete schránku, jako každý den na vás vypadne hromádka letáků a vy se doma dáte do jejich prohlížení. A podívejme se! Zlevnili vaše oblíbené víno! A tak se pro něj vydáte do supermarketu. To ale neznamená, že ušetříte. Statistiky totiž udávají, že jen každý desátý z nás nakoupí to, co si předem vybral. Naopak, většina zákazníků do košíku přihodí také fůru dalších drobností, takže ve finále se šetření změní v rozmařilé furiantství.

Za vším stojí psychologové

Přece si nemyslíte, že by skvěle placení manažeři supermarketů byli nějací amatéři. Vůbec ne, oni v boji o naše finance tahají z rukávu jedno černé eso za druhým. Za zády jim přitom stojí armáda psychologů. Už vzhled interiérů je prozkoumaný psychologickým drobnohledem. Jaké jsou tedy nejčastější finty supermarketů?

1. Speciální světlo

Prodejní pulty a mrazáky jsou osvětlené speciálním světlem, které má za úkol upoutat pozornost zákazníka a představit mu zboží co nejlákavěji. A tak se není čemu divit, že maso vypadá na prodejním pultu vždy šťavnatěji a čerstvěji než doma.

2. Zvolená hudba

Ani výběr reprodukované hudby není v supermarketu náhodný. Hlasitost musí být tak akorát, aby se lidé nemuseli na písničky soustředit a ani je neotravovala přílišným řevem. To všechno společně s ideální teplotou má zákazníky přinutit k tomu, aby se zde cítili dobře a nespěchali domů.

3. Všudypřítomná zrcadla

Velkou roli hrají i zrcadla. Nad regály působí jako dokonalý koncentrátor – nabídka výrobků vypadá větší a bohatší než ve skutečnosti. V kabinách, kde si lidé zkoušejí textilní zboží, zase zrcadla zeštíhlují a posunují vzhled blíže k ideálu – to proto, aby si lidé připadali v kalhotách hezky a… šup s nimi do vozíku!

4. Velké vozíky

Mimochodem, vzhled a rozměry nákupních vozíků také ze všech stran zkoumali psychologové. Zjistili, že když do prodejen dají obrovské košíky, lidé je podvědomě začnou zaplňovat. Nikdo z nás totiž nechce přijet ke kase s vozíkem velikosti lodního kufru a pak z něj vytáhnout pět rohlíků a kousek salámu…

5. Nejběžnější produkty jsou vzadu

Vzpomeňte si na supermarket, ve kterém jste nakupovali naposledy. Sortiment je v něm rozmístěn tak, že nejběžnější produkty (v potravinách pečivo a mléčné výrobky) jsou až úplně vzadu. Je to schválně, protože obchodníci počítají s tím, že při cestě přihodíte do košíku ještě něco navíc.

6. Rozmístění zboží v regálech

Ani rozmístění jednotlivých výrobků v regálech není náhodné. Zboží, na kterém supermarket nejvíce vydělává, je umístěno v úrovni očí, aby ho zákazník uviděl jako první. Naopak zboží, které má nízkou marži, bývá umístěno v nejnižších či nejvyšších policích. V uličkách a na rozích regálů je vystaveno zboží, které chtějí obchodníci co nejdříve prodat. Psychologové mysleli i na to, že většina z nás jsou praváci. Proto je dražší zboží většinou rozmístěno vpravo od vozíku.

7. Prodejní pulty před pokladnou

V každém supermarketu stojí před pokladnami pultíky s cigaretami, žvýkačkami, čokoládami nebo tužkovými baterkami. Je to záměr, protože během čekání mnoho z nás vhodí do košíku nějakou tu drobnost. Zcela vražedné je toto opatření v případě, kdy nakupujeme s dětmi. Díky jejich nenechavým rukám a okouzlujícímu prošení je třeba pultíky před pokladnami neustále doplňovat.

8. Doplňkový prodej

Když zamíříte do supermarketu s potravinami, vždy na vás vybafne i nepotravinářské zboží – ponožky, dámské kalhotky, DVD, hračky apod. Když se totiž padesát minut pohybujete mezi konzervami s tuňákem a olejem, přijde vám nový hrníček jako zajímavé zpestření. Co na tom, že jinde byste ho koupili mnohem levněji?

9. Ochutnávky

Kostičky čokolády, plátky sýra, lok nové režné – všechno můžete okusit během ochutnávek, a to zdarma. Tak to alespoň hlásají krásné slečny, které u ochutnávkových stolků postávají. Ale pozor! Většině z nás je trapné nový výrobek jen ochutnat, a pak se vydat dál – a tak do košíku vhodíme alespoň jedno balení nové čokolády nebo sýra. A to i přesto, že nám moc nechutná a normálně bychom si ho nekoupili.

Kafe.cz radí:

Tipy, čeho se v supermarketech vyvarovat

  • Před nákupem v supermarketu si napište seznam zboží, které hodláte nakoupit. Seznamu se držte – i když je to těžké, je třeba odolat ochutnávkám, slevám a dalším obchodnickým fíglům.
  • Ceny všech položek v seznamu sečtěte, abyste zjistili, na kolik vás nákup přijde. Vezměte s sebou jen o trochu více peněz, než je celková cena nákupu. To vás přinutí k tomu, abyste nekoupili zboží, které jste neměli v plánu.
  • Neberte s sebou platební kartu. Držitelé platebních karet jsou více náchylní k tomu, aby si koupili zboží nad plán. Při placení kartou totiž nevidí, jak rychle se jejich bankovky stěhují do kapes obchodníků.
  • Na nákupy choďte zásadně sytí. Zákazníci s kručícími útrobami jsou totiž pro obchodníky lacinou kořistí – nakupují žaludkem, ne rozumem!
  • Děti nechejte raději doma. Málokterý rodič totiž odolá dítkům, které se v supermarketech nudí, a tak žadoní o sladkosti nebo o hračku.