Když zazní slovo Vánoce, většině z nás se vybaví vánoční stromek, kapr, cukroví, dárky a neodmyslitelně také větší množství vynaložených peněz. Era přišla se zajímavým průzkumem, ze kterého vyplývá, ačkoli se snažíme utrácet s rozvahou a mít spíš skromnější Vánoce, tak nás nakonec tyto svátky stojí stejně jako pěkná dovolená.

Ženy nakupují více

České domácnosti utrácí za dárky v průměru 5 500 Kč. Dražšího Ježíška, konkrétně nad deset tisíc, mívá pouze 6 % domácností. Překvapením asi nebude, že ženy utrácejí za dárky více než muži. A ačkoli dámy vždy plánují trochu šetřit, přiznávají, že většinou zůstane právě jen u plánů. Nejčastěji nakupujeme dárky pro úzký kruh rodiny, většinou tak pro pět až šest lidí. Ženy jsou ale štědřejší a rády obdarovávají i přátele a kolegy z práce. Muži naopak kupují dárky pouze rodině.

Ceny dárků se pak odvíjí od počtu obdarovaných. „Ženy kupují více levnějších dárků, zato muži raději koupí jeden dražší. Specifickou skupinou jsou starší lidé, kteří kupují jeden velký dar pro celou rodinu. Průměrná cena českého dárku se pohybuje kolem 900 Kč. Většina z nás ale utratí za dárek maximálně dva tisíce,“ říká Martina Slavíková, tisková mluvčí Ery. Nejvyšší částky utrácíme za elektroniku, oděvy a šperky.

Peněžní dary jsou oblíbené

Hmotné dárky jsou dominantním způsobem obdarovávání, alespoň někdy je volí celých 95 % lidí. Pod stromečkem tak nejvíce nacházíme právě hmotné dárky – kosmetiku, oblečení, ale i potřeby pro domácnost a elektroniku. Obálku s hotovostí někomu blízkému daruje 37 % dotázaných, nejčastěji to bývají prarodiče. Oblíbené jsou i dárkové poukazy, které lidem připadají osobnější než hotovost.

Darovat hotovost nebo dárkový poukaz se v poslední době rozhodlo téměř 75 % Čechů. A proto například ČSOB a Era letos nově nabízejí předplacenou platební kartu, se kterou si obdarovaný může koupit v obchodě či na internetu přesně to, po čem touží. A pokud bude chtít, může si peníze jednoduše vybrat z bankomatu. „Předplacená dárková karta má hned několik výhod. Umožňuje nabít libovolnou částku, své výdaje máte plně pod kontrolou, protože nikdy neutratíte více peněz, než kolik jste si na ni vložili. Pro přehled o výdajích můžete jednoduše použít i aplikaci pro chytré telefony. Využití předplacené COOL karty je univerzální, neomezuje se na jednoho prodejce nebo obchodní centrum. Po vyčerpání je navíc možné kartu znovu dobít,“ vysvětluje Jana Opršalová, výkonná manažerka segmentu Platební komfort ČSOB a Ery.

Vánoce nejsou levná záležitost

Nákupem dárků ale výdaje nekončí. Celkové náklady za dárky, stromeček a jídlo se vyšplhají ve třetině domácností na 10 – 20 tisíc. Maximální cena, kterou jsme ochotni utratit, je astronomických 40 000 Kč. Většina nákladů na Vánoce jde dle výzkumu Ery z mužových příjmů. Svátky nejčastěji financujeme z úspor nebo z posledních dvou platů. Což dokazuje i období, kdy vánoční dárky nakupujeme – největší boom je v posledních třech měsících před svátky, kdy nakupuje 65 % respondentů. Překvapením asi není, že muži si nechávají na nákupy méně času.