Small talk: Ovládáte důležité hovory o ničem?

Small talk: Důležité hovory o ničem
Small talk: Důležité hovory o ničem
Zdroj: Thinstock

Co může být obtížného na společenské konverzaci? Prostě se bavíte s ostatními, to je všechno. Ovšem dřív než se nadějete, můžete se dopustit pěkného trapasu, když vyslovíte něco nevhodného...

Co je to tzv. Small talk?

Malý, tedy vlastně nevýznamný, hovor. K čemu může být dobrý? Výhody konverzace Small talk jsme bohužel u nás ocenili až počátkem devadesátých let, kdy k nám přišla z Ameriky jako úplná novinka. Jen dostatečně osvícení manažeři se jí začali věnovat, aniž by často tušili, že již od 80. let se stal Small talk samozřejmostí po celém světě. Dnes se již bez něj neobejdeme na žádné recepci či rautu, a to zdaleka nejen v obchodním prostředí.

Mohlo by vás také zajímat: 7 chyb, které vás mohou připravit o práci nebo Etiketa na pracovišti: Vy a šéf

Už žádné faux pas

Tzv. Small talk má sloužit k bezproblémové komunikaci, která nevytváří mezi lidmi bariéry, ale zároveň je nenutí ke sdílení žádných osobních informací. Je bohužel stále příliš častým nešvarem bavit se s cizími lidmi o osobních záležitostech, jako jsou například problémy v rodině, vztah s partnerem, prodělané nemoci či výše finanční odměny. Pokud se vám takové faux pas podaří například při návštěvě zahraniční pobočky vaší firmy, věřte, že s image vaší společnosti pěkně zacloumáte. 

Small talk má svá pravidla

Stejně jako pro některé je v pracovním prostředí obtížné odpustit si příliš familiérní chování a žoviální narážky, pro jiné je naopak tvrdým oříškem vůbec se s někým dát do řeči a zvládnout hovořit s neznámým člověkem bez trapných pauz a přemýšlení. I zde může být Small talk velmi užitečný. Má totiž svá specifická pravidla, která vám usnadní hledání okruhů hovoru a otázek, které je vhodné na dotyčného směřovat.

Zásada 1: Žádné diskrétní záležitosti

Společenské akce k tomu někdy svádějí. Atmosféra se může po dobrém jídle a pití poněkud uvolnit. Přesto – zapomeňte na svěřování, obchodní partner není zvědavý poslouchat, jak vám to neklape s manželkou, či že byste rádi vyšší plat. Stejně tak vy si odpusťte soukromé dotazy, mohli byste dotyčného dostat přinejmenším do rozpaků.

Zásada 2: Žádná velká témata

Neobtěžujte druhé na pracovních setkáních společenského charakteru svými teoriemi a filozofováním. Můžete mít sice pocit, že jste přitom velmi zajímaví a že vás ostatní nadšeně poslouchají, ale účel takových akcí je zcela odlišný. Cílem je seznámit se s pokud možno co největším počtem lidí, s každým velmi krátce promluvit, předat si vizitky a především zanechat pozitivní dojem.

Zásada 3: Žádné problémy

Někdo hovoří o tématu, aniž by se v něm orientoval. Nemůžete s ním souhlasit? Zadržte a ovládněte chuť jadrně mu sdělovat svůj názor. Vaším cílem není udělat si v daný moment co nejvíce nepřátel svou negativní reakcí. Zkuste naslouchat a občas prohodit něco neutrálního, za chvíli již se bude hovořit o docela jiném tématu – a vy byste si jen zbytečně vytvářeli pověst nepříjemného oponenta. 

Zásada 4: Žádné rozpaky

Máte před sebou pracovní akci v podobě rautu, či večírku? Už několik dní předem vás děsí, o čem se budete s těmi lidmi bavit? Místo obav si v hlavě raději nachystejte deset až dvacet univerzálních otázek na běžná společenská témata jako je počasí, rodina, životní prostředí, informace o městě, ve kterém se nacházíte či o aktuálním kulturním dění v dané oblasti. Můžete zabrousit i k tématům jako jsou historie či politika, ale vyvarujte se těch kontroverzních.

Další články

čtenářů si právě čte tento článek


5 koktejlů pro adventní pohodu

5 koktejlů pro adventní pohodu

Hoďte alespoň na chvíli za hlavu předvánoční stres a shon a udělejte si pauzu na lahodný koktejl. Máme pro vás 5 zajímavých receptů, které zvládnete…

Akční letáky