Jenže každá mince má svůj rub a líc, a tak se lehce může stát, že se výhodný nákup zvrhne v nepromyšlené mrhání penězi. Proto se vyplatí podívat se některým fíglům obchodníků pečlivě na zoubek.

Kalendář sezónních slev

Leden

V mnoha obchodech pokračují rozsáhlé povánoční slevy, v jiných teprve startují. Kvůli finanční krizi letos většinou začaly mnohem dříve než v minulých letech. A tak lze velmi výhodně nakoupit nejen zboží, které se váže ke svátkům (různé vánoční ozdoby, umělé stromky, kolekce, adventní věnce), ale také oblečení, obuv a jiné zboží ze zimní kolekce apod. Slevy jsou poměrně značné, dosahují 30 až 70 %. Sklady vyprazdňují také velcí prodejci nábytku a snižují ceny. K dalším lednovým slevám patří výhody za včasný nákup zájezdů, nebo nadstandardní vybavení u vozů s loňským datem výroby.

Únor

Startují slevy lyží, snowboardů a dalšího sezónního sportovního zboží, pokračují povánoční slevy, i když zboží je již velmi přebrané. Cestovní kanceláře stále poskytují slevy za včasný nákup turistických zájezdů a prodejci vozů motivují zákazníky ke koupi vozidel s loňským datem výroby.

Březen

Vrcholí období slev zimního sportovního zboží, například ceny lyží klesají o desítky procent. Povánoční slevy už jsou pryč.

Duben a květen

Trvají výprodeje zimního sportovního zboží (lyže, snowboardy, sáně).

Červen

Začíná sezóna dovolených, proto rostou ceny letního zboží a benzinu. Stále se vyplatí nákupy zimního šatstva a zimního sportovního zboží, ovšem výběr už je minimální.

Červenec a srpen

Výhodné jsou zájezdy typu last minute, kdy je možné dovolenou pořídit za velmi příznivou cenu. Nevýhodou je občasný nedostatek kapacit a omezený výběr. Mobilní operátoři pořádají letní slevy (zlevněné mobilní telefony na kartu, výhody na roaming). Prodejci nábytku poskytují až 50 procentní slevy na nábytek, a to nejen na zahradní, protože přicházejí nové kolekce. Velké obchodní řetězce prodávající potřeby pro byt, dům a zahradu začínají vyprodávat sezónní věci (klimatizační jednotky, větráky, ochlazovače vzduchu, bazény, venkovní houpačky, houpací sítě apod.). Začínají další velké výprodeje letního oblečení a obuvi. Ceny klesají o desítky procent!

Září a říjen

Trvají výprodeje letního oblečení a obuvi (trika, šortky, bermudy, plavky a sandály koupíte až o 70 procent levněji).

Listopad a prosinec

Zákazníky ovládá předvánoční mánie, která vrcholí v průběhu prosince. Obchodníci poskytují celou řadu slev. V minulých letech vévodily mobilní telefony, ale levněji bylo možné nakoupit i hračky, parfumerii a některé sportovní potřeby. V prosinci je také výhodné zakládat stavební spoření, protože spořitelny pořádají soutěže a poskytují zajímavé slevy.

Zákazníci, nedejte se!

Za většinou sezónních slev je snaha obchodníků o doprodej zásob, ale natrefit můžete také na podvodníky, kteří vám vědomě prodají nekvalitní zboží, a pak odmítají reklamaci. Pamatujte tedy na to, že zboží koupené v rámci letního či zimního výprodeje je podle zákona o ochraně spotřebitele možné reklamovat (ze zákona se na zboží vztahuje dvouletá záruční lhůta, ale prodejce může určit delší záruční lhůtu). Trochu jiná pravidla platí při koupi zboží, které bylo zlevněno kvůli určité vadě. Obchodník musí zákazníka na tuto vadu předem upozornit (nesmí zboží vydávat za bezchybné). Vadu nelze reklamovat, ale nápravu můžete žádat v případě, že se na výrobku vyskytnout další vady. Příklad: Zakoupíte bundu s chybějícím zipem. Zdrhovadlo reklamovat nesmíte, ale můžete požadovat nápravu v případě, kdy nepromokavá bunda okamžitě proprší.

Informace na internetu:

Kafe.cz radí: Na reklamaci zboží z výprodeje máte nárok!

Reklamace zlevněného zboží

Jan:
„Koupil jsem si boty, které byly ve slevě. Asi po měsíci používání se objevila vada. Při reklamaci zboží mně bylo řečeno, že sleva byla právě proto, že se tato vada mohla objevit a záruka se tedy na ni nevztahuje. Ovšem já jsem při koupi těchto bod nebyl upozorněn, že jsou levnější právě proto, že by se mohla objevit nějaká vada. U bot bylo napsáno pouze akce -300 Kč a ani prodavačka mě na nic neupozornila. V záručním listě také není žádné upozornění. Je tedy nějaká šance na úspěch reklamace?“

Sdružení ochrany spotřebitelů.

„Pokud je věc prodávána se slevou pro určitou konkrétní vadu, pak musí tato vada být uvedena jako důvod slevy na dokladu o koupi a nelze ji samozřejmě reklamovat. Pokud není, platí běžná dvouletá záruka. Jestliže je na dokladu uvedeno »akce«, nejedná se o slevu z důvodu určité vady, ale o obecné zlevnění například z důvodu neprodejnosti, výprodeje atd. Reklamaci důrazně zopakujte.!

Výměna zlevněného zboží

Tomáš:
„Zakoupil jsem ve výprodeji kalhoty (zimní výprodej, sleva 30 %). Nyní jsem je reklamoval a reklamace byla uznána, ale prodejce mi nechce dát jiný kus – jen vrátit peníze, protože je zase jiná cena (+30%) a prý by prodělal. Mám nárok na výměnu za jiný kus (identický, nebo podobných vlastností), nebo musím rozdíl v ceně doplatit, pokud nechci vrátit peníze? Samozřejmě bych radši volil výměnu bez doplatku.“

Sdružení ochrany spotřebitelů:

„Odvolejte se na § 622 odst. 2 Občanského zákoníku, podle kterého je volba mezi výměnou zboží za nové a vrácením peněz vždy na straně kupujícího.“

Zdroj: spotrebitele.info

Už za týden se podíváme na různé typy slev a jejich zápory, díky kterým vám obchodníci vytáhnou peníze z peněženky.