Kdy to jde?

Existují zaměstnání, kde můžete po internetu surfovat po dobu pracovního výkonu, protože je to k vaší práci nezbytně nutné – jde o vyhledávání potřebných informací, internet vám v práci takto pomáhá. Váš šéf prakticky nemůže zjistit, zda ta která právě prohlížená webová stránka je pro práci nutná nebo zda si zjišťujete volné hodiny ve vašem oblíbeném fit centru. Je pouze na vás, zda toho budete využívat či nikoliv.

Internet a intranet

Dalším případem jsou zaměstnání, ve kterých sice internet spuštěný mít můžete, ale máte zpřístupněny pouze určité (k práci potřebné) stránky, případně používáte firemní intranet. Tedy zvláštní druh webové prezentace, jejímž hlavním úkolem je usnadnit sdílení informací v rámci firmy.

Jak funguje intranet?

Nejjednodušší intranety fungují pouze jako přehledy novinek či seznamy odkazů na soubory. Podle potřeb konkrétní firmy však intranet může obsahovat i tak pokročilé nástroje, jako je redakční systém, nejrůznější CRM systémy, fulltextové vyhledávání, rezervační systémy atd. Intranet vám ale neumožňuje volné surfování ani ICQ komunikaci, protože slouží čistě k potřebám firmy.

2 nejčastější otázky související s internetem v zaměstnání podle serveru hledampraci.cz.

1. Otázka: Má zaměstnavatel právo na čtení e-mailů svých zaměstnanců?

Odpověď: Pokud jde o pracovní adresu (za zavináčem je tedy název/adresa patřící firmě), pak má, protože se jedná o adresu určenou k výkonu práce a vy nemáte trávit pracovní dobu ničím jiným než prací. Tato problematika je nicméně stále sporná. Úřad na ochranu osobních údajů vydal stanovisko, kde tvrdí, že rozhoduje, zda je adresa koncipována například ve formátu info@firma.cz (zaměstnavatel právo má) či adresa slečny v informacích jana.hruba@firma.cz (právo nemá). Je také důležité zjistit, zda zaměstnavatel stanovuje tuto problematiku vnitřním předpisem (například pracovním řádem).

2. Otázka: Má zaměstnavatel právo kontrolovat jak často a jaké internetové stránky navštěvuje zaměstnanec bez jeho vědomí?

Odpověď: O to se také často vedou spory. Platí ale, že zaměstnavatel musí dodržovat listovní tajemství (může sledovat adresy, na které odchází e-maily a jak často, ale nemůže sledovat obsah e-mailů, pokud nemá důvodné podezření, že jsou maily určeny jemu - např. obchodní nabídky). Návštěva internetových stránek nemá ale nic společného s ochranou osobnosti ani listovním tajemstvím, proto může. Nejlepší ale je, když zaměstnavatel ve vnitřním předpisu uveřejní pravidla, za jakých zaměstnanci mohou používat elektronickou komunikaci, ale třeba i mobilní telefony. Zaměstnanec pak nemůže být překvapen, že zaměstnavatel v pracovní době kontroluje jeho výkon (či ne-výkon) práce.