Výhody jen naoko?

Sezónní slevy nejsou jediné. Obchodníci totiž dobře vědí, že možnost výhodného nákupu jim do obchodu přiláká zákazníky, kteří k levnému zboží přihodí i další produkty. Nebo (a to je ještě lepší) si zákazníci zvyknou chodit právě do jejich obchodu a nikam jinam. To všechno jsou důvody toho, proč různé slevy probíhají v supermarketech i malých obchodech po celý rok. Pro nás zákazníky to představuje další možnost k výhodnému nákupu. I tady ale platí, že žádná sleva není zadarmo. Při vášnivém sbírání bodů za velikost nákupu nebo při nadšeném nakupování zvýhodněných balení si totiž často neuvědomíme, že onen výhodný nákup je pro nás krajně nevýhodný.

Vydělávání na slevách

Velké obchody mají celou řadu způsobů, jak poskytnout zajímavou slevu a přitom na nás řádně vydělat. Zajímavé je, že mnohdy nám to vůbec nedojde. Nejúčinnějším prostředkem prodejců, jak nás přilákat do obchodu, je zřetelně označená sleva (výhodný nákup, cenová bomba, bezva koupě apod.). Manažeři prodejen stanovují nižší ceny u strategických výrobků, které si zákazník snadno zapamatuje (mléko za desetikorunu, džínsy za pětistovku apod.). Prodejci počítají s tím, že levný výrobek bude zaškatulkovaný v hlavě a když se pro něj konečně vypravíme, přihodíme do košíku ještě řadu dalších výrobků, na nichž už obchodník vydělá.

Akce pro stálé zákazníky

Jiným lákadlem jsou slevy pro stálé zákazníky, které dostanete i od cestovních kanceláří. Pointa zní jednoduše: V honbě za dárkem či slevou budete nakupovat pouze v jednom obchodě, aniž by vám došlo, že některý produkt byste jinde pořídili levněji. Vstup do akce je navíc často podmiňován poskytnutím osobních údajů.

Dva za jeden

Poněkud jinou zbraní jsou akce typu »Dva výrobky za cenu jednoho«. Do košíku jakoby sama skákala zvýhodněná balení. Aniž bychom přemýšleli, nakoupíme 2 + 1 kartáček na zuby zdarma (ale už nám nedojde, co budeme se zbývajícím kartáčkem dělat). Obchodníci totiž vědí, že kartáčky si obvykle kupujeme po jednom a takhle se zbaví hned tří. Cena přitom bývá většinou stanovená tak, že na dvou kartáčcích vydělají a třetí zdarma vám dají za nákupní cenu. Takže se vlastně o moc nepřipravují.

Typy slev a jejich zápory

Sezónní slevy

Prodejci vyprodávají skladové zásoby, aby mohly přijít nové kolekce. Proto dávají staré zboží (obuv, ošacení, ale i lyže po sezóně) za nižší ceny. Slevy mohou dosahovat až 70 procent.

Varování: Kupujete zboží, které není nejmódnější, nebo ho využijete až po delší době (zimní bunda).

Mimořádné slevy (výhodný nákup, cenová bomba, bezva koupě)

Jednotliví obchodníci stanovují nižší ceny u výrobků, které si snadno pamatujeme.

Varování: Obchodník počítá s tím, že když přijdete koupit zlevněný produkt, koupíte i další výrobky, jejichž cena může být vyšší než jinde. Prodejci navíc občas postupují poměrně nefér – zlevní výrobek, který mají předražený, na cenu konkurence (někdy dokonce na tuto cenu ani nedosáhnou). Proto byste měli »výhodné« ceny porovnávat s cenami u jiných obchodníků.

Slevy pro stálé zákazníky

Prodejci motivují zákazníky k tomu, aby nakupovali pouze u nich. Za určitou utracenou sumu dostanou zákazníci věrnostní kartu, na kterou mohou čerpat slevy. Tím samým v trochu jiném balení je bodový systém, kdy kupující dostává body (různý počet podle výše nákupu), za které pak získá slevu.

Varování: Zákazníci jsou ve sbírání bodů jako bez rozumu. Nakupují zboží v množství, které nemohou spotřebovat. Navíc výrobky, za které se přiděluje nejvíce bodů, jsou dražší než u konkurence. Obchodníci rovněž spoléhají na to, že si časem navyknete chodit do jednoho obchodu, i když v jiných je cenová hladina nižší. Dalším negativem je to, že věrnostní karty se dávají pouze po předložení osobních údajů (jméno, adresa, obvyklá výše nákupu apod.), takže po čase budete mít schránku plnou reklamních letáků.

Větší množství za cenu menšího

U některých druhů zboží pořádají výrobci akci, kdy prodávají větší množství za cenu menšího (například půl litru limonády zdarma). Zákazník má pocit, že dostane něco navíc.

Varování: Tato sleva je pro zákazníka výhodná, byť ho v některých případech motivuje k tomu, aby koupil nepotřebné zboží. Když si zákazník na výrobek zvykne, kupuje ho pak i za normální cenu. A ta není nejvýhodnější.

Dva výrobky + jeden zdarma

Obchodníci tlačí spotřebitele k tomu, aby zakoupili více výrobků. Motivací je nákup jednoho výrobku zdarma.

Varování: Pod dojmem úspory nakoupíme tolik výrobků, že je jen tak nespotřebujeme. Úspora navíc není vysoká (v některých případech se dokonce rovná součtu cen všech tří výrobků).

Dárek zdarma v balíčku

Prodejci nabízejí k některým výrobkům speciální dárek nebo skládají různé druhy výrobků do jednoho balíčku za cenu, která je nižší než součet cen všech produktů.

Varování: Jako dárek slouží většinou zboží, které se nemůže prodat. Zákazník kvůli dárku občas koupí věci, které momentálně nepotřebuje. Stejně je tomu u speciálního balíčku za výhodnou cenu. Alespoň jeden výrobek v balíčku je špatně prodejný a doma nebudete vědět, co s ním.

Odměna při nákupu zboží v určitém množství

Obchodníci motivují spotřebitele k tomu, aby nakoupili určité množství konkrétního výrobku (limonády, čokoládové tyčinky apod.). Odměnou je dárek, například CD.

Varování: Hlavním útokem na vaši kapsu je, že v honbě za dárkem koupíte zboží v takovém množství, které by pro vás jindy bylo zcela zbytečné. Navíc často nakupujete výrobek, který vám vlastně vůbec nevyhovuje.

Jaké jsou vaše zkušenosti se slevami?