Povánoční výprodeje chytře a bez zbytečného utrácení. Jak na to?

Povánoční výprodeje chytře a bez zbytečného utrácení. Jak na to?

Komerční sdělení - Každoročně jsme jak před Vánoci, tak i po nich vystaveni neskutečnému tlaku reklamních sdělení, která na nás míří ze všech možných stran. Není snad vteřina, kdy by nám reklama nepřipomněla, že Vánoce jsou sice úspěšně za námi, ale že se nachýlil čas na ty „pravé“ povánoční výprodeje. A že pokud teď pořádně nenakoupíme, budeme se chovat nerozumně, protože přece odmítneme využít ty hyper výhodné povánoční slevy. No, prostě děs. Ale můžeme s tím zatočit. Chcete vědět jak?

Zastavte se na chvíli!

Vypněte televizi, rádio, tablet. A telefon, případně i chytré hodinky si dejte offline. Zavřete i časopis, co máte zrovna v rukou. A ani se nedívejte z okna (pokud máte výhled na nějakou reklamu). A v klidu se zamyslete. Nad čím?

Nad tím, jestli teď vůbec potřebujete něco kupovat. Jestli jste si plánovali nákup nějaké obuvi, elektroniky, kosmetiky, kuchyňských spotřebičů, doplňků do domácnosti, sportovního vybavení nebo třeba nástrojů pro vaše hobby, které najdete přehledně i v Alza.cz aktuálním letáku tento týden. K procházení eshopů i kamenných obchodů ale přistupujte s vědomím, že vůbec nemusíte kupovat všechno to, co na vás z reklam vyskakuje. Zaměříte se jen na konkrétní zboží.

Výhodné slevy se totiž nekonají vždy a všude

Čeští obchodníci se od svých anglosaských vzorů, na které se neustále odvolávají, totiž zatím naučili pouze slovo „výprodej“. Ale jeho skutečnou podstatu mnozí z nich ještě nepochopili. Proto se u nás často setkáme s tím, že obchod naláká na sedmdesátiprocentní slevu, ale ta je ve skutečnosti někde na úrovni dvaceti procent.

Dvacetiprocentní průměr slev spočítala na Black Friday třeba i Heuréka, která ze své podstaty dlouhodobě sleduje vývoj cen. Jak to, že to obchodníkům prochází? Protože se stále uchylují ke kličkám mezi paragrafy českých zákonů.

Jaké jsou nejčastější praktiky balamutění zákazníka?

Jednou z častých praktik je velká sleva na drobnost, levné zboží, kde osmdesátiprocentní sleva znamená zlevnění o třeba 100 korun. To není položka, která by obchodníky bolela. Ale již mohou použít osmdesátiprocentní slevu do reklamy.

Často se po Vánocích slevují také ty věci, o které trh prostě nemá zájem. Před Vánoci se neprodaly, tak je potřeba se jich zbavit. Likvidace neprodaného zboží je totiž velmi drahá. Takže kdyby obchody zbylé zboží rozdaly zdarma, stále by vydělaly.

Slevu obchodníci často uvedou z původní, tedy zaváděcí ceny výrobku. Ale pokud ten byl na trh zaveden před rokem, může být dnes jeho běžná cena již na cca padesáti procentech té původní. A když obchodník sleví dvacet, může prohlásit, že celková sleva je sedmdesát. Vy ale nakoupíte se slevou pouhých dvaceti procent.

Nákupy si naplánujte

Dvacetiprocentní sleva na věc, kterou tak jako tak potřebujete koupit, je dobrý počin. Ale dvacetiprocentní sleva na věc, kterou kupujete jen proto, že na ni obchodník napsal slevu sedmdesátiprocentní a zařadil ji tak do kategorie „nekupto!“, to je mrhání vašimi penězi. V tomto období se opravdu vyplatí důsledné plánování.

Do obchodů nebo na online nakupování jděte vždy s připraveným seznamem. Již od podzimu byste měli sledovat vývoj cen zboží, o které stojíte. Máme samozřejmě na mysli větší položky, které se nekupují každý týden. Díky plánování opravdu můžete po Vánocích ušetřit i tisícikoruny. Staňme se chytrými zákazníky, kteří se nenechají jen tak doběhnout!

Nákup trvanlivých potravin se po Vánocích může vyplatit opravdu mimořádně

Proč? Protože obchody se potřebují zbavit předvánočních zásob sezonního zboží z kategorie trvanlivějších potravin. Proto je fajn mít přehled o jejich předvánočních a současných cenách. Projít si online letáky. V této oblasti je úspora často opravdu velká.

A stejně to bude i s dětmi, pokud musíte jet nakupovat s nimi. Dopředu si naplánujte a dohodněte, v jaké ceně si mohou pro sebe něco vybrat. Díky tomu se vyhnete škemrání o všechno, co je v regálech zaujme.

Někdy se vyšším nákladům nevyhneme

Jsou momenty, kdy ani při sebelepším odhodlání, že povánoční výprodeje proběhnou v levnější režii, se to nepovede. A musíme sáhnout do železných zásob. Přece jen se objeví opravdu výhodná sleva na větší položku a vy ji prostě potřebujete využít. Tady přijde vhod půjčka bez doložení příjmu, u které máte jistotu, že bude vyřízená opravdu rychle. Půjčka není žádnou katastrofou. Je naopak pomocnou rukou v době, kdy sleva na výrobek překročí náklady na půjčku.

Ale pomůže jen tehdy, když víte, že budete schopní ji v příštích měsících splácet. Jak to poznáte? Tak, že vám z výplaty zůstávají rezervy o něco vyšší, než je výše naplánované splátky. A než si konkrétní půjčku vyberete, využijte online srovnání půjček. Hned totiž uvidíte, na kterou je zrovna akce a která vás vyjde nejlépe.
 

čtenářů si právě čte tento článek