Pitný režim v zimě

Že se pitný režim dodržuje jen v létě? Omyl! Dostatečně pít musíte i v zimě, a to i když se méně potíte a nemáte žízeň. Jinak si zaděláte na pořádné problémy.

Většinu lidského těla – 60 až 80 % - tvoří voda. A právě proto je hned po kyslíku pro život druhým nejdůležitějším prvkem. Bolí vás hlava? Tak vězte, že příčina může být jednoduchá – nedostatečný příjem tekutin. I mozek je totiž ze 75% tvořen z vody. Ne každý si ale uvědomuje, že pitný režim je velmi důležité dodržovat i v zimě…

Bez vody nejde hubnout

Špatné soustředění, suchá ústa a pokožka, kruhy pod očima – to všechno mohou být symptomy dehydratace organismu. Poměrně velkým problémem je i dlouhodobá dehydratace. Lidé v práci často zapomínají pít nebo si dají pouze kávu, která tělo ještě více odvodňuje. Výsledkem jsou bolesti hlavy a ztráta koncentrace. Nedostatek vody v těle může být také příčinou, proč se vám nedaří zhubnout. Čím méně jí totiž pijete, tím více si jí organismus uchovává do zásoby. Zadržuje tak vodu, a to nevede k ničemu jinému, než k nadváze.

Málo pijete? Hrozí vám celulitida!

Voda v organismu nejen reguluje tělesnou teplotu a zabraňuje přehřátí organismu, ale je nepostradatelná také pro trávení či vylučování odpadních látek z těla. Nedostatek vody je také z jednou příčin vzniku celulitidy. A protože pomerančová kůže trápí stále mladší ženy, neměl by se pitný režim ani v souvislosti s ní podceňovat. „Když jsem byla mladá, nikdo nám neřekl, že musíme pravidelně pít. V práci jsem byla zvyklá pít velký hrnek kávy za dopoledne a nic víc,“ svěřuje se padesátiletá paní Johana. „Nejenže mi nebývalo dobře, ale pomerančové kůže mám na rozdávání,“ dodává.

Pitný režim - voda

Pít je třeba i bez žízně

Pitný režim si je ale třeba hlídat nejen v horkých letních dnech, ale i v zimě. Nejvíce ohroženy jsou hlavně starší lidé, děti a těhotné ženy. Především senioři často včas nepociťují pocit žízně, málo pijí a díky tomu, že jejich organismus obsahuje vody méně, je její ztráta o to citelnější. Nejen oni, ale většina z nás má bohužel subjektivní pocit žízně menší, než je skutečná potřeba organismu. Odborníci se proto shodují – pít bychom měli i tehdy, když žízeň vůbec nemáme! Množství tekutin, které za den přijmeme, by se mělo pohybovat v rozmezí dvou až tří litrů. A pozor, i v zimě. V chladných dnech je to o to těžší, že se tolik nepotíme, a tak máme žízeň ještě menší.

Voda, voda a zase voda

Na tom, co je dobré pít a co naopak ne, se odborníci shodují – v první řadě jsou to neslazené nealkoholické nápoje, především voda, zelené a ovocné čaje, vodou ředěné ovocné či zeleninové nepřislazované přírodní šťávy. Kromě toho jsou v zimě dobrým zdrojem vody také polévky. Vhodné jsou i některé druhy ovoce a zeleniny, například melouny, okurky, rajčata či jahody, které obsahují přes 90 % vody. Ty u nás bohužel v zimě seženeme spíše výjimečně.

Alkohol neprospívá ani tělu, ani linii

Slazené nápoje naopak odborníci příliš nedoporučují a pít by je měli jen výjimečně: zvyšují totiž pocit žízně a díky obsahu cukru a sladidel rozhodně nepodpoří štíhlou linii. Sycené, bublinkové, nápoje, zase mohou způsobit zdravotní obtíže, například nadýmání či průjem. Pozor si je třeba dát i na minerální vody, které bychom rozhodně měli střídat, a to z důvodu jejich rozdílného a mnohdy nevyváženého obsahu minerálních látek. V každém případě by jich dospělý neměl vypít více než půl litru denně a raději je nahradit vodou.

Obzvlášť na pozoru se mějte před nápoji s kofeinem a před alkoholem, ty totiž vedou k dehydrataci. Pokud si je ale dáte, nezapomeňte je vždy kombinovat s vodou.

Kafe.cz zjistilo:

Tipy pro zimní pitný režim

  • Začněte správně. Pomalu pijte kolem půl litru tekutin alespoň hodinu před fyzickou námahou. Během aktivity nepijte velké množství tekutin najednou.
  • Pijte brzy. Studie ukazují, že lidé v době, kdy cítí žízeň, jsou již ze 2 % dehydrováni. Proto, když se dostaví žízeň při sportovním výkonu, je skoro pozdě pít. Příjem tekutin řízený pocitem žízně pokrývá asi 50 % skutečné potřeby organismu.
  • Pijte často. Pijte 1 až 3 dl každých 15 minut. Základní pravidlo zní: Vaše moč by neměla být tmavší než citronáda, a to v dostatečném množství. Za celý den byste měli vypít minimálně 2,5 litru! Při větším výkonu samozřejmě i více.
  • Voda nebo isostar? Různé iontové nápoje mohou pomoci žaludku absorbovat tekutinu o trochu rychleji než samotnou vodu, ale voda je dostatečně perfektní hydrátor.
  • Co raději nepít. Příliš husté a sladké nápoje, jelikož je organizmus musí ředit. Dále alkohol, který játra odbourávají 2 hodiny.
  • Teplota nápojů by měla být 18 až 20 stupňů. Například čaj by neměl být ani v zimě horký. Vyšší teplota snižuje schopnost vyprazdňování žaludku a předání do střev. Vysoká teplota umožňuje čaj naředit třeba sněhem nebo ledem a z jedné dávky tak dostaneme větší objem tekutin.
  • Dodatečné pití. Při pohybu v terénu nám třeba dojde pití a nemáme šanci doplňovat tekutiny. Po návratu bychom na to měli myslet a postupně doplnit to, co tělo při fyzické námaze ztratilo. Pro lepší absorbaci jsou doporučovány isostary.

Zdroj: www.laviny.cz

Další články

čtenářů si právě čte tento článek


Dítě říká, vy reagujete

Moje, moje, moje... Jestli jste tohle jako dítě nikdy neřekla, a jestli jste se s tím nesetkala u svého dítěte, tak sníme vlastní klobouk. Jak ale…

Akční letáky