Ať jste malá firma, velká mezinárodní společnost či cukrář se třemi zaměstnanci, s organizováním večírku jste se už určitě setkali. Velké společnosti mají obvykle svá personální oddělení, do jejichž kompetence organizace akcí pro zaměstnance spadá. V menších firmách dostane uspořádání večírku na starost obvykle asistentka a malé firmičky večírky buď neřeší, nebo si zaměstnanci sami zajdou po práci na skleničku.

Neformální šéf

Vánoční večírek je vlastně jakési poděkování zaměstnancům za jejich pracovní úsilí. Poskytuje zároveň i příležitost k neformálnímu setkání a rozhovorům, na které není v běžném pracovním shonu čas. Proto by měl každý, kdo se pro organizaci večírku rozhodne, myslet na to, že nestačí jen dát „zaměstnancům zadarmo najíst“ a případně se „s nimi opít“. Šéf určitě udělá dobře, když se akce sám osobně zúčastní a se svými kolegy přátelsky pohovoří.

Nápad za všechny prachy

Faktorů, které ovlivní charakter a styl večírku je hodně. Záleží na velikosti firmy, věkovém průměru zaměstnanců a jejich ochotě ke společným aktivitám, na celkové náladě uvnitř firmy a v neposlední řadě na penězích, které jsou na tuto akci vyčleněné. Možná se to nezdá, ale spíš než peníze je často mnohem důležitější dobrý nápad.

Co musíte promyslet

Termín

Při plánování večírku vyberte vhodný termín. Přemýšlíte-li nad prosincovým datem, musíte posoudit, jak dalece to ovlivní běžný chod firmy. Pokud jste například internetovým obchodem, který má nejvíce práce právě v předvánočním období, může se stát, že zaměstnanci nebudou z vašeho nápadu na bujarý večírek příliš nadšení. Klidnější období v lednu bude v tomto případě vhodnější.

Typ akce

Jsou-li zaměstnanci vaší společnosti spíše staršího věku a aktivity typu bowling, karaoke či diskotéka je už nelákají, můžete je pozvat na nějaký zajímavý adventní koncert, divadelní představení. Před akcí (nebo po ní) je pozvěte na skleničku tradičního vánočního punče či svařeného vína.

Pro malé „rodinné“ firmy je vhodnou formou večírku společný víkend v malém hotýlku nebo chatě. Na tyto akce lze pozvat i rodinné příslušníky, kteří si pobyt obvykle částečně hradí. Vezmete-li s sebou i děti, věřte, že budete mít o zábavu postaráno. Děti vám toho o svých rodičích, tedy vašich spolupracovnících, prozradí neuvěřitelně mnoho.

Zapojení kolektivu

Pokud máte ve svém kolektivu remcaly a věčné nespokojence, snažte se na ně při přípravě a organizaci večírku myslet, ale nenechte se jimi úplně ovlivnit. Pokud víte, že váš věčně nespokojený kolega například něco nejí, nebo je extrémně vybíravý, zkuste se zamyslet nad společným menu s ním. On získá pocit důležitosti a vy jistotu, že „svůj výběr“ nebude kritizovat.

Dárky

Malá pozornost zaměstnance potěší, ale není nezbytná. Vždy záleží hlavně na tom, zda si firma může další náklady dovolit. Podstatné je i zaměření společnosti – čím se zabývá, protože vhodným dárkem může být třeba i zajímavá sleva na firemní produkty nebo služby.

Rozhodnete-li se při organizování večírku využít služeb profesionálů, řiďte se při výběru agentury těmito kritérii:

  • Zjistěte si velikost vybrané agentury a délku její existence.(Malá agentura může být v některých případech výhodná, jindy je pro správnou organizaci akce zapotřebí větší tým.)
  • Zajímejte se o reference a ověřte si je. (Uvádí-li agentura na svém webu konkrétního klienta, kde pracuje váš známý, neváhejte se ho zeptat. Prodej několika kusů reklamních triček velké nadnárodní společnosti rozhodně není relevantní reference.)
  • Ptejte se na klíčové zaměstnance agentury a na jejich zkušenosti; nebojte se zeptat na to, jak bude probíhat vaše vzájemná komunikace.
  • Zbystřete, když vám agentura slibuje, že „umí úplně všechno“.

Jak to vidí odborník

Hana Čepová, ředitelka Agentury Xact s.r.o.

Jaké jsou současné trendy v organizování vánočních večírků?

V letošním roce, kdy ekonomická krize ovlivňuje ochotu firem investovat, je bohužel největším trendem omezování rozpočtů a někdy i rušení tradice zaměstnaneckých večírků. Obecně se ale domnívám, že se - po akcích inspirovaných na konci minulého století pořady typu V žitě - situace ustálila. Klienty i agentury zajímá spíše obsah a styl akce, než „jak velké jsou hromady lososů“ a jiných exotických pokrmů na stole. Večírky jsou dnes daleko stylovější, více záleží na atmosféře, na nenucenosti a přirozenosti. Trendem je posun večírků na leden. Kromě toho, že je tou dobou již zapomenut předvánoční stres, tím firmy také dávají pozitivní signál zaměstnancům i zákazníkům, že si v novém roce ekonomicky věří.

S jakým nejkurióznějším požadavkem na vánoční akci jste se doposud setkala?

Klient chtěl mít na večírku živá zvířata, tygry. Tygr byl totiž jejich firemní maskot. Zjišťovali jsme tedy možnost zapůjčení šelem, ale po konzultaci se zvířecími odborníky v zoo jsme tento požadavek zákazníkovi raději rozmluvili.

Má pro malou firmu význam využít specializovanou agenturu?

Bavíme-li se o malých, rodinných firmách je odpověď na tuto otázku samozřejmě těžká. I malá firma se však může chtít „ukázat“ a své zaměstnance pozve třeba na zahraniční prodloužený víkend. Tady bych už využití služeb agentur doporučila. Každopádně bych spolupráci s profesionály doporučila firmám, které mají více než třicet zaměstnanců. Uvedu zde jeden čerstvý příklad z praxe, kdy jedna nejmenovaná zahraniční společnost chtěla ušetřit na agenturní provizi a pustila se do organizace večírku sama. Nechala si navrhnout raut a schválila jeho rozpočet, aniž by si ověřila, jestli cena odpovídá běžnému standardu. Agentura by stejný raut, od stejné cateringové společnosti uměla nakoupit za cenu o třetinu menší.

Jaký typ večírku byste doporučila maličké firmě s několika zaměstnanci?

Večírky organizujeme většinou pro větší firmy, jejichž vedení zaměřuje své požadavky spíše na zábavu, zajímavou stylizaci akce a podobně. Drobným firmám s malým počtem zaměstnanců bych doporučila třeba společný víkend na horách, nebo v místě, kde je cokoli zajímavého k vidění, či prožití.