Moje dítě má nadváhu! Nevím co s tím!

Moje dítě má nadváhu! Nevím co s tím!
Moje dítě má nadváhu! Nevím co s tím!
Zdroj: www.Thinkstock.cz

Kulaťoučké děti jsou roztomilé…zdá se, že jim nic nechybí. A rodiče často říkají: „Oni z toho vyrostou“. Jenže s rostoucím věkem u velkého počtu z nich rostou také kilogramy. V posledních letech se počet dětí s nadváhou neustále zvyšuje. Jste si opravdu jisti, že z toho vyrostou?

Odborník Kafe.cz: Tamara Starnovská, vrchní nutriční terapeutka FTN s poliklinikou v Praze, členka skupiny pro kvalitu péče v České asociaci sester

Podle některých odborníků má již každé třetí dítě v České republice problémy s váhou. Žijeme v době, kdy dětem vládnou počítače a sporty je prostě nebaví. Pracovní vytíženost rodičů způsobuje také to, že děti často jedí polotovary, nebo navštěvují stále více oblíbený fast food. Už jen málokde se rodina setkává u oběda nebo večeře, jídlo již není společným zážitkem. Místo výletů se děti baví počítačovými hrami. Kam až to necháme dojít? Budeme snad děti krmit už v batolecím věku hamburgery jako ve světě na západ od nás? Tamara Starnovská k tomu říká: „Počty silnějších dětí se různí podle způsobu průzkumu, kterým byly zjišťovány. Podle průzkumu Odborné společnosti praktických dětských lékařů z roku 2008 mělo průměrně 8 % dětí nadváhu a 8 % již bylo dokonce obézních.“

Co je příčinou?

„Nejčastější příčinou, kterou u dětí zjišťujeme, je nedostatek pohybu. Silnější děti nejen že nemají k pohybu příliš pozitivní vztah, ale navíc je mnozí dětští lékaři osvobozují z tělesné výchovy ve škole, čímž děti přicházejí mnohdy o jedinou možnost si zasportovat. Je pravdou, že mnohé případy výuky TV tyto silnější děti spíše demotivují,“ říká odbornice. Podle ní se také děti špatně stravují. Ale není to jen o přejídání. Mnohé ze silnějších dětí jí jen 2-3x denně, vynechávají obědy a dojídají se večer doma u televize. Namísto vody pijí sladké limonády a kolové nápoje, nešetří sladkostmi, cpou se uzeninami a vůbec nejí ovoce nebo zeleninu. „Významný je též fakt, že velká část dětí s vyšší tělesnou vahou pochází z nefunkčních rodin,“ dodává nutriční terapeutka.

Hrozby dětské nadváhy

Komplikací je hned několik. „Některé z nich mohou mít paradoxně horší důsledky, než samotná vysoká hmotnost, která však děti trápí mnohem více. Těmito důsledky jsou například kožní problémy v místech, kde se „faldíky“ překrývají, přílišné zatížení kloubů a páteře a s tím spojené vadné držení těla.“ Dále silnější děti trápí vysoký krevní tlak, potíže s metabolismem tuků, cholesterolu a cukru. Tím vzniká i riziko cukrovky II. typu. A to není všechno. Co je pro děti mnohem horší a může je to ovlivňovat po celý jejich další život, jsou sociální problémy. Nezačleňování do kolektivu, posměch spolužáků a vrstevníků, nízké sebevědomí, problémy s poruchami příjmu potravy, snižující se zapojování do kolektivních aktivit, problémy se vztahy v dospívání a další.

Co je horší: změna jídelníčku, nebo posměch spolužáků?

Změna by rozhodně měla nastat, co nejdříve a měla by se týkat celé rodiny. Těžko malému dítěti vysvětlíte, proč maminka a tatínek nemusí pravidelně jíst, mohou sladké a nebo nemusejí sportovat. Moderní „odtučňovací tábory“ jsou jen dočasným řešením a rozhodně pro dítko není dobrá redukční dieta. Ta by mohla spíše uškodit. Navíc spíše demotivuje. „Určitou část „dědičnosti“ obezity sice hraje genetika (uvádí, že geny mohou ovlivňovat rozvoj obezity u dítěte až z téměř 80 %), své ale vždy hraje vlastní prostředí, ve kterém dítě vyrůstá – tedy stravovací a pohybové zvyklosti v rodině. I dítě, které má oba rodiče obézní, může být štíhlé. Pokud rodiče i přes svou vysokou tělesnou hmotnost holdují alespoň pravidelným procházkám a výletům a dítě aktivně do pohybu zapojují, posílají jej do sportovního kroužku, a pokud je rodina zvyklá stravovat se podle zásad zdravé výživy, nemusí se sklon k vyšší tělesné hmotnosti u dítěte vůbec projevit,“ vysvětluje Tamara Starnovská, vrchní nutriční terapeutka.

Tipy, jak bojovat proti dětské nadváze:

  • nenechte ji vzniknout – důraz klaďte na prevenci
  • nebojte se „trápit“ děti zdravou výživou a pohybem – s přesně takovou formulací se často setkává nutriční terapeutka od rodičů malých dětí)
  • pokud už vznikne, začněte ji řešit hned v počátku a nečekejte, „až z toho dítě vyroste“
  • zapojte do řešení celou rodinu, dítě samo nic nezvládne, zvláště pokud se jedná o předškolní nebo školní dítě
  • podporujte sportovní kroužky, které nejsou zaměřené na výkon a reprezentaci školy nebo klubu, ale pouze na to, že se děti všech věkových a váhových kategorii mohou „vyblbnout“
  • konzultujte problém s odborníky, kteří mají s řešením dětské obezity zkušenosti. Nespoléhejte jen na informace na internetu a lifestylových médiích 

Další články

čtenářů si právě čte tento článek


Akční letáky