O co se jedná?

Zkratka NEANA označuje metodu, která nese název »Jak NEstudovat, Avšak NAstudovat«. Možná teď kroutíte hlavou a ptáte se sama sebe, co je to za nesmysl... Tak tedy – tuto metodu lze považovat za jakýsi návod na úspěšné a efektivní učení, s nímž přišel Ing. David Gruber. Ten v naší zemi založil a rozvinul disciplíny označované jako techniky duševní práce, rychločtení a racionální čtení. Ve svých publikacích a kurzech mluví mj. o tom, jak se naučit šetřit čas, správně komunikovat a efektivně se učit. A tak přišel s metodou NEANA, kterou lze jednoduše shrnout jako návod na to, jak změnit přístup k učení od fáze, kdy se dítě přemáhá k učení s nechutí po stádium, kdy si osvojuje znalosti tak, aniž by se zaměřovalo na fakt, že se učí.

Proč NEANA?

Gruber se opírá o statistiky, které uvádějí, že pokud má jedinec problém naučit se nějakou školní látku či odborný text, minimální vliv na to má obsah textu a informací. Drtivou převahu zastává vlastní postoj k učení. Pokud se tedy potřebuje dítě či dospělý něčemu naučit, málokdy se učí kvůli vlastnímu zájmu. Většinou se objeví nechuť, protože naučit se to MUSÍ. Jeho psychika tak nastartuje obranné mechanismy, a tak když už se odhodlá, většinou se soustředí daleko méně a na zvládnutí činnosti, kterou MUSÍ, potřebuje více času a energie. Je proto potřeba odstranit nepříjemný pocit, že se musí něco naučit a namísto toho přivodit učení jakoby mimochodem.

Tip Kafe.cz

Tvořivý deník pro děti

Tato zajímavá knížka je určena pro všechny rodiče a učitele a nabízí 72 kreativních návodů i cvičení, která podporují u vašeho dítěte tvořivost, sebedůvěru a schopnosti se učit.

Cena: 133 Kč (kosmas.cz)

Jak na to?

Myšlenkou nové metody NEANA je tedy odstranění nepříjemných pocitů z povinnosti a navození učení s pozitivním, nebo alespoň neutrálním rozpoložením. Pokud chcete aplikovat tuto metodu na dítě poprvé, je podle Grubera zapotřebí jej svým způsobem oklamat. Důležitou roli sehrává totiž pocit, že se v následující činnosti nebude jednat o učení a dítě si tak nebude muset něco zapamatovat. Jedná se o jakousi školu hrou.

Zahrajte si hru

Gruber uvádí jako příklad postup, kdy zadáte potomkovi nějaký text s představou, že on je učitelem, který se má připravit na to, že vysvětlí látku někomu jinému – s poznámkami, vysvětlením, příklady apod. Přitom se snažte v dítěti navodit pocit pohody a radosti, jako by se jednalo o hru. Váš potomek si při své »přípravě vysvětlení« bude v duchu představovat možné dotazy těch, kterým má látku sdělit, jejich reakce i vysvětlení pro »méně chápavé«. A tím se naučí to, co vlastně MUSEL.