Nedovolte srdci, aby vám vypovědělo službu: Stačí si osvojit několik zásad

  Prohlédněte si všechny fotografie (20)

Až čtyřem z pěti úmrtí na kardiovaskulární choroby lze předejít. Vysoký krevní tlak, kouření, obezita, vysoká hladina cholesterolu a triglyceridů, dlouhodobý stres, deprese, úzkost – to vše jsou rizikové faktory pro onemocnění srdce a cév, které je v naší moci ovlivnit.

Existují samozřejmě nebezpečí, která na našem chování a životním stylu nejsou závislá a která riziko, že nás postihne infarkt nebo mrtvice, zvyšují. Patří mezi ně rasa, pohlaví, věk, poruchy srážlivosti krve a naše genetické dispozice.

Onemocnění srdce a cév je častější ve vyšším věku. Zpočátku postihuje víc muže, ženy jsou do nástupu menopauzy chráněny hormony. V klimakteriu ovšem tato ochrana mizí a počet infarktů se v obou pohlavích vyrovnává. Z tohoto důvodu je velmi důležité, aby ženy po přechodu, které doposud neměly žádné zdravotní potíže, nezanedbávaly pravidelné preventivní prohlídky u praktického lékaře.

Na onemocnění srdce zemře podle Světové federace srdce (WHF) každá třetí žena na světě. Symptomy rozvíjející se aterosklerózy, která je příčinou srdečně-cévních chorob, se však objevují čím dál častěji i u malých dětí.

STRAVA HRAJE

Jedno ze základních preventivních opatření je změna jídelníčku. Správné stravování v souvislosti se zdravím srdce znamená především omezit přísun cholesterolu a jídla s vysokým obsahem „špatného“ tuku (nasycených mastných kyselin), které náš organismus zatěžují, a naopak zvýšit příjem omega-3 mastných kyselin a antioxidantů. Stále však platí, že strava, která je vhodná pro naše srdce, se musí zavděčit i našim chuťovým buňkám.

POSVIŤTE SI NA TUK

Tuk je nositel chuti a zcela netučná strava nejen nechutná, ale ani neprospívá. Důležité je vědět, co jíst. Mezi potraviny s vysokým obsahem cholesterolu patří vnitřnosti (vepřová játra, jehněčí ledviny) a produkty z nich vyrobené (např. paštiky), kaviár, jikry, rybí olej, vaječné žloutky, máslo, šlehačka a překvapivě i některé mořské plody (ústřice, humři, krabi, krevety). Nasycené tuky najdeme především v červeném mase a mléčných produktech, tedy často ve zdrojích živočišných bílkovin. To však neznamená, že musíme maso či jogurty úplně vyřadit ze svého jídelníčku! Přece jen – stále je nutné zachovat stravu pestrou a vyváženou; proteiny potřebujeme. Stačí si tedy vybrat lehčí variantu a sáhnout častěji po rybách nebo zvolit rostlinné zdroje bílkovin (fazole, čočka, sója), které nemají žádný cholesterol a obsahují jen velmi malé množství tuku.

ALFA JSOU OMEGA KYSELINY

Omega-3 nenasycené mastné kyseliny snižují riziko srdečních onemocnění tím, že pomáhají udržovat nízkou hladinu cholesterolu a triglyceridů v krvi. Losos, makrela, tuňák, lněná a dýňová semínka, vlašské ořechy a sója jsou jejich bohatými zdroji. Stejnou funkci jako omega-3 mají i další „zdravé“ (nenasycené) tuky, které kromě již zmíněných ryb a ořechů nalezneme třeba v avokádu či olivovém oleji.

Antioxidanty na druhou stranu poskytují důležitou ochranu proti volným radikálům, jež dokážou poškodit vnitřní epitelovou vrstvu cév a podpořit usazování cholesterolu v tepnách. Mezi potraviny, které snižují množství volných radikálů na minimum, patří ovoce a zelenina.

HÝBEJTE SE A NESTRESUJTE SE

Pohyb je prevencí mnoha chorob, kardiovaskulární mezi ně patří také. Stačí hodinka denně, a vaše srdce bude šťastné.

Nemusíte vždy směřovat do kardiozóny ve fitcentru. Nejlepší (a nejlevnější) tělocvičnou je příroda. Pobyt na vzduchu a slunci navíc zajistí i přísun nejen pro kosti nezbytného vitaminu D a udělá dobře i vaší hlavě. Nikde jinde se tak rychle „nevyfoukají“ starosti jako na čerstvém povětří. Je to nutné, protože stres zdraví kardiovaskulárního systému poškozuje. Výzkumy zaznamenaly, že chronický stres je významně spojen s výskytem ischemické srdeční choroby (onemocnění, jež může vést k infarktu). Zklidnění může přinést meditace, jóga či různá dechová cvičení.

FYTOSTEROLY POMÁHAJÍ

Kombinace dietních opatření a zvýšeného energetického výdeje pravidelným pohybem, udržování psychické pohody, zkrátka „protiinfarktový životní styl“, mohou v mnoha případech zachránit život. Klinické studie dokazují, že u lidí trpících nadváhou snížením hmotnosti o 10 % klesne výrazně riziko úmrtí, a to o desítky procent. Velmi úspěšným a efektivním pomocníkem k udržování normální hladiny cholesterolu mohou být i potravinové doplňky s fytosteroly.

Říká se: Ve zdravém těle, zdravý duch. Jak si udržet i mladistvý vzhled, se dozvíte v galerii!

Další články

čtenářů si právě čte tento článek