Osmatřicetiletá Radka z Mostu nikdy moc nesoutěžila, občas poslala tajenku křížovky nebo nějaký ten čárový kód z obalu výrobku. Vloni jí ale nečekaně zavolali, že vyhrála dvě letenky na slunečnou Sardinii. Měla obrovskou radost! Léto pomalu začínalo a ona už měla dovolenou skoro zajištěnou. Nejdřív tomu nechtěla uvěřit, ale když ji hlas v telefonu už potřetí ubezpečil, že vítězkou je skutečně ona, uvěřila. Pošlou jí prý dopis s informacemi o výhře poštou. A skutečně poslali. Bohužel ale nikoli během léta. Až v říjnu, kdy už Radka zapomněla, že něco vyhrála. Doba doručení by jí vlastně ani tak nevadila, jako ji spíš překvapil fakt, že má zaplatit za letištní poplatky asi 2500 Kč za každou letenku. Získala tak jedinečnou příležitost zaplatit si za let někam, kam vlastně ani nechce jet. Vždyť přeci vyhrála!

Soutěže: Zjistěte si podrobnosti

Nejrozšířenější jsou spotřebitelské soutěže. Jde o hry, ankety a jiné akce, ve kterých účastníci určení většinou náhodným výběrem získávají výhry. Podmínkou účasti bývá zakoupení určitého zboží nebo služby a následné doložení nákupu organizátorovi, nebo účast na propagační či reklamní akci.

Rychlostní spotřebitelské soutěže, kde dárek získá daný počet prvních zákazníků, určitě znáte. Dalším typem jsou věrnostní soutěže, ve kterých je nutné sbírat a posílat různé kódy z výrobků nebo účtenek. Oblíbené jsou i znalostní soutěže, které jsou obdobou vědomostních. Zákazník v nich odpovídá na otázky, které se většinou týkají samotného produktu.

Spotřebitelské soutěže mají za cíl propagaci výrobku nebo společnosti, která soutěž vyhlašuje. Tato společnost také určuje a zveřejňuje její pravidla. V žádném případě nesmí jít o hazardní hru. Pravidla je nanejvýš vhodné si ještě před zapojením do soutěže pročíst, protože se při čtení drobných písmenek můžete dozvědět nejednu zajímavost. Je důležité například vědět, jestli nás o případné výhře bude někdo informovat, nebo se o ni musíme přihlásit po zveřejnění v seznamu výherců. V některých případech totiž při nepřihlášení vítěze propadá výhra v prospěch provozovatele soutěže. Stejně tak může být zajímavá informace, jestli budou výhry rozesílané poštou, nebo je zapotřebí si pro ně dojít osobně. Obyvatel Vsetína by si asi cestu do Chebu kvůli vyhranému triku nejspíš rozmyslel.

Otravné esemesky

Zasláním odpovědi do soutěže automaticky souhlasíte s jejími pravidly, jejichž součástí je často i souhlas s využitím vašich osobních údajů pro marketingové účely. Společnosti si prostřednictvím soutěžících rozšiřují své databáze. Možná už i vám někdy pípla esemeska a vy jste zjistili, že jde jen o reklamu, která vás nabádá, abyste se posláním textové zprávy zapojili do nějaké soutěže. Mají firmy právo vám tyto informace takto nutit? Z právního hlediska bohužel ano. Tedy v případě, že jste jim k tomu dali souhlas. Nejčastějšími odesílateli takových zpráv jsou mobilní operátoři. Ti získají váš souhlas většinou už při podpisu smlouvy. A co když vám takové esemesky překážejí? Jde-li o zprávy od vašeho mobilního operátora, požádejte ho, aby vám je neposílal. Často však jde o reklamní SMS od jiných společností a tam už se moc bránit nemůžete. Nejlepší je, když nebudete v různých formulářích a anketách uvádět číslo svého telefonu.

Rozhoduje etika

Možná vás už napadlo, jestli nějakou hodnotnou výhru (třeba auto) náhodou nedostal někdo protekční. Dá se to vůbec někde ověřit? Jako běžný spotřebitel máte smůlu. Nemáte prakticky žádnou možnost zjistit, jestli jde skutečně o seriozní soutěž, jejíž výherci nejsou už předem určení.
A co dělat, když se vám v nějaké soutěži podařilo vyhrát, ovšem výhra ne a ne dorazit na vaši adresu? Spotřebitelské soutěže obsahují klauzuli o tom, že výhry nejsou vymahatelné soudní cestou. Pokud by ovšem nastala situace, že při podpoře prodeje někdo vyhlásí soutěž a vypíše cenu, kterou nakonec neudělí, ani neposkytne adekvátní náhradu, jde jednoznačně o nekalé obchodní jednání, které je ze zákona zakázané. Jestliže máte podezření, že není něco v pořádku, můžete se obrátit na radu pro reklamu (www.rpr.cz), jejímž cílem je péče o etiku reklamy. Váš podnět posoudí komise a určí, je-li propagační soutěž v souladu s Etickým kodexem reklamy.

Danit, nedanit?

Poslední roky jsou „v kurzu“ různé internetové hry a sázky. Vyhrajete-li, můžete být klidní. Příjmy z her, loterií a sázek (například Sazka, Tipsport, Synottip, Fortuna) nebudete na základě povolení ministerstva financí (podle zákona 202/1990 Sb. o loteriích a jiných podobných hrách) zdaňovat. V případě, že výhra pochází ze soutěže mimo uvedený zákon, podléhá zdanění tehdy, když přesáhne 10 tisíc korun. Tato hranice platí nejen pro hry provozované prostřednictvím internetu, ale také pro různé spotřebitelské či znalostní soutěže.

Nezdravé soutěžení

„Syslíte“ doma obaly od sušenek, soutěžní nálepky, víčka od jogurtů nebo čárové kódy? Ano, pokoušejte štěstí, ale s mírou. Účast v soutěžích může být škodlivá, někdy hraničí se závislostí. Je tomu tak v případě, pokud byste soutěžili na úkor svůj, rodiny a jiných sociálních vztahů, nebo by toto byla jediná náplň vašeho volného času. Naděje, i když ničím nepodložená, že možná vyhrajete, způsobuje nebezpečí „zacyklení se“ v soutěžení. Psychologický typ náruživého soutěžícího se přitom nedá jasně vymezit. Ve většině případů může jít o impulzivní a emocionálně méně vyrovnanou osobnost. Člověk si tím může nahrazovat nedostatek vzrušení v reálném životě.