Chyba v komunikaci?

Jednání se nezdařilo? Možná, že to není jen tím, že protistrana nebyla vaší nabídkou zcela nadšená. Je také možné, že došlo k nějaké chybě při komunikaci – upozornit na ni by vás mohlo, že odcházíte často nespokojení s výsledkem jednání, nebo naopak jako sebevědomí vítězové, které nic neporazí. Ani jeden případ totiž není tím, čeho bychom v ideálním případě měli dosáhnout.

Roli hraje osobní přístup

Za nejlepší schéma je považován stav výhra-výhra. Není tedy řeč o tom, že byste měli odcházet jen jako vítězové na celé čáře, protože jste partnera zkrátka udolali. V takovém případě se vám sice podaří dosáhnout svého v krátkodobém horizontu, ale o navázání dlouhodobé spolupráce nebude mít nejspíš váš partner zájem. Ačkoliv jde především o obchodní záležitosti, osobní přístup hraje mnohem větší roli, než by se mohlo na první pohled zdát.

Zvažte, čeho chcete dosáhnout

Cílem jednání je, aby obě strany odcházely spokojené – to je podstatou schématu výhra-výhra. Pochopitelně ne vždy lze takový stav realizovat, a proto každá ze stran by měla být ochotná činit ústupky. Jednání, kdy protihráče donutíte k souhlasu s vámi navrhovanou dohodou téměř násilím, bývá většinou také poslední.

Nepodceňujte přípravu

V jednáních s obchodními partnery hrají velkou roli nejen zkušenosti, ale i empatie a schopnost vhodně komunikovat s protistranou. V neposlední řadě ale jde i o důkladnou přípravu, kterou úspěšní obchodníci nikdy nepodceňují. Vaším úkolem je pečlivě projít vše, co se dané věci týká, abyste mohli co nejlépe argumentovat. Ovšem připravit se dokonale po odborné stránce není zdaleka vše.

Já mám pravdu!

Ačkoliv máte nastudované všechny smlouvy, podklady a za vašimi názory stojí odborníci, se kterými jste záležitost konzultovali, ještě nemáte vyhráno. Snadno by se vám totiž mohlo stát, že se pokusíte druhou stranu přesvědčit neúnavným vršením svých argumentů. Jenže tím ji jen otrávíte. Takové riziko hrozí především v případě, když budete mít pocit, že jedině vy máte pravdu, či že váš partner se v dané věci zdaleka neorientuje tak dobře jako vy.

Hraje rád tenis, nebo golf?

Neméně důležitá je i příprava zahrnující informace o vašem obchodním partnerovi, se kterým máte v úmyslu jednat. Nepodceňujte ani takové věci, které s jednáním zdánlivě vůbec nesouvisejí, jako je například co má rád, či jaké jsou jeho koníčky. Nějaké neutrální téma, kterým vyjádříte svůj zájem o jeho osobu, se bude velmi hodit k navození přátelské atmosféry.

Informace? Jen diskrétně!

Stejně tak vám budou užitečné informace o slabých místech vaší protistrany či údaje o charakteru jeho osobnosti. Oboje vám usnadní komunikaci a pomůže se přichystat na možná úskalí. Pokud se dozvíte, že je například váš obchodní partner poměrně přímý člověk jednající bez servítků, jeho chování vás natolik nezaskočí. Ať už se ale jedná o informace o hobby toho, s kým máte schůzku, či o zprávy o jeho ne zcela fair-play chování, vždy je zjišťujte naprosto diskrétně.

Kam až ustupovat?

V rámci přípravy na jednání s vaším obchodním partnerem si stanovte, jaký je vlastně váš cíl. Protože nemusíte dosáhnout vašeho cíle na sto procent, zkuste si ujasnit, v čem jste ochotní ustupovat a v čem již nikoliv. Nebo chcete dotlačit protihráče k souhlasu za každou cenu, protože už nemáte v úmyslu s ním kdykoliv poté jednat? Není špatné probrat předem i strategii, zvláště bude-li vás za jednu společnost přítomno na jednání více.

Buďte vnímaví

Posledním, na co je dobré být připraven, je schopnost improvizovat. Jednání může nabrat jakýkoliv směr a vy byste navzdory původním plánům měli být připraveni těžit z každého momentu. Zdá se vám potom, že příprava je na nic? Právě naopak, dokonalá příprava vám poskytne nejlepší pole pro improvizaci. Netlačte na pilu, když cítíte, že jednání nikam nevede. První schůzka může být zahřívacím kolem pro další úspěšná jednání.