Na ulici rychle proběhnete se sklopeným zrakem kolem pána nabízejícího životní pojištění. Pak zazvoní telefon a dáma na druhém konci vám naučeným „kolovrátkem“ tento den už potřetí oznamuje, že jste vyhráli večeři na lodi, zdravotnický balíček nebo pobyt v Římě. V poštovní schránce najdete leták, který vás zve na výlet „romantickou krajinou“ na blíže neurčené místo s prezentací tajemného produktu. V dalším dopise se dozvíte, že patříte mezi pět vylosovaných lidí v Česku, kteří vyhráli možnost koupit si dům na Azurovém pobřeží. Pak jedete výtahem se sousedy, kteří drží v ruce stejný dopis. To je prima, bydlet v paneláku s tak dobrou karmou...

Přímý prodej ale není jen prezentace určitého produktu, na kterou přijdete. Obchodníci často sami aktivně oslovují lidi na ulici nebo obcházejí rovnou jejich domácnosti. Možná se i vám přihodilo, že u vás doma zazvonil člověk, který vám nabízel například elektronickou zdravotní knížku, změnu dodavatele zemního plynu či elektřiny, kolekci zajímavých knih nebo výhodné mobilní tarify.

Před časem proběhla médii zpráva, že domácnosti v Královéhradeckém kraji navštěvují dealeři, kteří se snaží pomocí lží přesvědčovat občany ke změně zdravotní pojišťovny. I prodejci nejmenovaného telefonního operátora vědí, jak zlomit nové duše. Zamlčují podstatné informace a získávají dalšího zákazníka i za cenu podvodu. Potenciálnímu klientovi totiž předají reklamní předměty nebo dárky a žádají, aby jejich převzetí stvrdil podpisem. Ovšem nejde o žádný předávací list, nýbrž o regulérní smlouvu ohledně využívání služeb operátora, ze které se jen velmi těžko couvá. Mezi pravé prodejce a dealery společností se čas od času zamíchá i nějaký ten podvodník.

Nedávno vydala Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) zprávu, v níž varuje před podvodníkem, který se vydává za jejího zaměstnance a zneužívá důvěry seniorů. V Praze byly zaznamenané případy, kdy se neznámý muž vydával za zástupce oddělení důchodového pojištění jednoho z územních pracovišť Pražské správy sociálního zabezpečení.

Jak se vyhnout problémům

  • Člověka, který vám zaklepe na dveře a bude něco nabízet, požádejte o občanský a služební průkaz. (Vizitka, kterou se dotyčný prokáže, může být falešná.) Pokud doklady u sebe nemá, trvejte na tom, aby je donesl. Opište si z nich jméno a adresu. Díky těmto údajům si můžete u společnosti, která prodejce vyslala, snadno ověřit, jestli se skutečně jedná o jejího zaměstnance. Pokud vám odmítne tento člověk doklady ukázat, požádejte ho, aby odešel.
  • Pokud sami nemáte o obchod zájem, nepouštějte prodejce za práh své domácnosti. Pozváním domů mu totiž dáváte čas a prostor, aby vás přemluvil k podpisu smlouvy. Pro většinu lidí není snadné vykázat z domova hosta, který je obtěžuje. To je vlastnost, na kterou podomní obchodníci mnohdy sází.
  • Požádejte obchodníka o návrh smlouvy, všeobecné obchodní podmínky, platný ceník a telefonní kontakt. Navrhněte mu, že si jeho nabídku v klidu prostudujete a ozvete se mu, pokud vás zaujme. Pokud bude dále naléhat, řekněte mu, že se musíte poradit s manželem, dcerou nebo jinou blízkou osobou. Je to rozhodnutí, které neděláte každý den.
  • Zajímejte se o to, jaký zákaznický servis dodavatel poskytuje. Ptejte se, jestli mají zákaznickou linku, jak řeší reklamace, kde je ve vašem okolí nejbližší kontaktní místo a podobně.

Tip KAFE.cz

Celý článek si můžete přečíst v aktuálním čísle časopisu Vlasta.