Jak jsem se nenechala napálit reklamou

Jak nepodlehnout reklamě
Jak nepodlehnout reklamě
Zdroj: www.Thinkstock.cz

Naše mysl se často při nákupech toulá bůhvíkde. Právě proto se tak často stáváme obětí chytrých marketingových triků.

Vstoupíte do obchodu. Vytáhnete minci a zasunete ji do vozíku. S vozíkem projedete mezi turnikety a bez rozmýšlení zamíříte rovnou mezi regály se zeleninou. Aniž byste si lámali hlavu, sáhnete rovnou po síťovce s jablky...

  • Chováte-li se stejně jako drtivá většina zákazníků, potom většinu věcí, které v obchodě děláte – počínaje vaší obvyklou trasou mezi regály a konče tím, co vkládáte do vozíku – provádíte zcela automaticky.

Jinými slovy, nepřemýšlíte u toho, protože zkrátka opakujete tytéž pohyby, které děláte pokaždé. Řídí vás autopilot.

Je to zcela pochopitelné. Váš obvyklý nákup není zrovna činnost, která by vyžadovala nadměrné duševní zaujetí. A není to ani žádná výjimka. „Na autopilota“ prý totiž děláme až třetinu všech činností, které v bdělém stavu provádíme. Jenže pozor: jste-li při nákupech tak trochu duchem mimo, protože zrovna přemýšlíte o tom, co budete dělat večer, stáváte se mnohem snadnější obětí nejrůznějších marketingových triků.

  • Specialisté na prodej v supermarketech například vědí, že devět z deseti věcí, které kupujeme, kupujeme pokaždé stejně. Vědí, jakou nám pustit hudbu, abychom nakupovali víc. Vědí, jak vystavit zboží do regálů, aby nám padlo do oka právě to, a ne něco jiného.

Nakupuji podle seznamu

Jedině tak, že vypneme autopilota a budeme více vědomě přemýšlet o tom, co a proč vlastně vkládáme do košíku. Anebo tak, že autopilotovi předem vložíme do paměti ten správný program. Tedy: vezeme si s sebou seznam.

Psychologové Daniel Gilbert a Tim Wilson provedli studii o chování lidí při nákupech, při které objekty svého pozorování lehce zmanipulovali: polovinu budoucích nakupujících předem nakrmili sladkými muffiny, zatímco druhou půlku zákazníků vyslali na nákup s prázdným žaludkem. Ukázalo se, že ti, kteří měli hlad, toho nakoupili mnohem více. Prázdný žaludek jim zkrátka diktoval mnohem více než mysl, toulající se přitom bůhvíkde.

  • Ale pozor: nakupující, kteří u sebe měli seznam, byli daleko méně ovlivnitelní než ti, kteří žádný papírek neměli. Ukázalo se zkrátka, že vezmeme-li si na nákupy seznam, obrníme se nejen proti vlastním impulzivním chutím, ale i proti tomu, co nám diktuje reklama nebo chytří marketingoví specialisté. 

A co vy a nákupy? Řídíte se seznamem?

Další články

čtenářů si právě čte tento článek


Akční letáky