Jak jsem se nenechala napálit reklamou

Jak nepodlehnout reklamě

Naše mysl se často při nákupech toulá bůhvíkde. Právě proto se tak často stáváme obětí chytrých marketingových triků.

Vstoupíte do obchodu. Vytáhnete minci a zasunete ji do vozíku. S vozíkem projedete mezi turnikety a bez rozmýšlení zamíříte rovnou mezi regály se zeleninou. Aniž byste si lámali hlavu, sáhnete rovnou po síťovce s jablky...

  • Chováte-li se stejně jako drtivá většina zákazníků, potom většinu věcí, které v obchodě děláte – počínaje vaší obvyklou trasou mezi regály a konče tím, co vkládáte do vozíku – provádíte zcela automaticky.

Jinými slovy, nepřemýšlíte u toho, protože zkrátka opakujete tytéž pohyby, které děláte pokaždé. Řídí vás autopilot.

Je to zcela pochopitelné. Váš obvyklý nákup není zrovna činnost, která by vyžadovala nadměrné duševní zaujetí. A není to ani žádná výjimka. „Na autopilota“ prý totiž děláme až třetinu všech činností, které v bdělém stavu provádíme. Jenže pozor: jste-li při nákupech tak trochu duchem mimo, protože zrovna přemýšlíte o tom, co budete dělat večer, stáváte se mnohem snadnější obětí nejrůznějších marketingových triků.

  • Specialisté na prodej v supermarketech například vědí, že devět z deseti věcí, které kupujeme, kupujeme pokaždé stejně. Vědí, jakou nám pustit hudbu, abychom nakupovali víc. Vědí, jak vystavit zboží do regálů, aby nám padlo do oka právě to, a ne něco jiného.

Nakupuji podle seznamu

Jedině tak, že vypneme autopilota a budeme více vědomě přemýšlet o tom, co a proč vlastně vkládáme do košíku. Anebo tak, že autopilotovi předem vložíme do paměti ten správný program. Tedy: vezeme si s sebou seznam.

Psychologové Daniel Gilbert a Tim Wilson provedli studii o chování lidí při nákupech, při které objekty svého pozorování lehce zmanipulovali: polovinu budoucích nakupujících předem nakrmili sladkými muffiny, zatímco druhou půlku zákazníků vyslali na nákup s prázdným žaludkem. Ukázalo se, že ti, kteří měli hlad, toho nakoupili mnohem více. Prázdný žaludek jim zkrátka diktoval mnohem více než mysl, toulající se přitom bůhvíkde.

  • Ale pozor: nakupující, kteří u sebe měli seznam, byli daleko méně ovlivnitelní než ti, kteří žádný papírek neměli. Ukázalo se zkrátka, že vezmeme-li si na nákupy seznam, obrníme se nejen proti vlastním impulzivním chutím, ale i proti tomu, co nám diktuje reklama nebo chytří marketingoví specialisté. 

A co vy a nákupy? Řídíte se seznamem?

Další články

čtenářů si právě čte tento článek


Akční letáky