Dítě chce být vegetarián: Co mu nesmí chybět?

Vegetariánství se jako životní styl stává stále vyhledávanějším. Není divu, že se zvyšuje počet dětí, které od narození mezi vegetariány patří. Na co si dát pozor?

Není vegetarián jako vegetarián

Pokud sami vegetariánem nejste a vaše ratolest se z jakýchkoliv pohnutek pro tento způsob stravování rozhodla, zjistěte si, do které skupiny vegetariánů patří: 

Lakto-ovovegetarián – sice nejí maso, ale konzumuje mléčné výrobky a vejce. 
Lakto-vegetarián – nejí maso ani vejce, ale konzumuje mléčné výrobky. 
Vegan – nekonzumuje maso, mléčné výrobky ani vejce, jí pouze potravu z rostlinných zdrojů.

Velké množství lidí se také považuje za vegetariány, ačkoliv jsou vegetariány zpola – sice nejedí červené maso, ale nevyškrtli ze svého jídelníčku drůbež či ryby.

Stravuje se zdravě?

Pediatričtí odborníci a dietologové se dnes většinou shodují, že dobře rozvržené a naplánované vegetariánství může být i pro děti zdravým způsobem stravování. Samozřejmě je potřeba na dětské a dospívající vegetariány dohlížet. Věnujte jim zvláštní péči zejména tehdy, nepatří-li do jejich jídelníčku kromě masa ani mléčné výrobky či vejce. Každopádně, ať už se jedná o jakoukoliv úpravu stravy, je potřeba dbát na dostatečný přísun živin, vitamínů a minerálů. Patříte-li mezi rodiče, kteří svého potomka vedou k vegetariánství odmalička, nezapomínejte na to, že jak drobek roste, mění se i jeho výživové potřeby.

Výhody

Rodiče vegetariánů by měli svým dítkům poskytovat jídla obsahující dostatek kalorií a živin, které jsou pro jejich růst a vývoj nezbytné. Pediatři se vesměs shodují, že pokud je z dětského jídelníčku vyškrtnuto pouze maso, jedná se většinou o zdravé stravování. Pokud si dítě zvyká na dostatek ovoce, zeleniny a celozrnných výrobků, učí se zdravým stravovacím návykům, které může praktikovat po celý život. Výhodu velkého přísunu ovoce a zeleniny představuje vysoká míra vlákniny ve stravě a naopak nízká hladina přijímaných tuků, což mimo jiné přispívá ke správné tělesné hmotnosti či vyrovnané hladině cholesterolu v krvi.

Jaké živiny si pohlídat?

U dětí a dospívajících je potřeba, aby jejich rodiče dohlíželi na přísun vitamínů a minerálů. To, jaké látky vašemu dítěti mohou chybět, záleží hlavně na typu jeho vegetariánství. Mezi ty nejzákladnější patří zejména vitamíny B12, D, železo, vápník a zinek. Jak je do dětského organismu doplnit?

Doplňky stravy nebo přírodní cesta

V lékárnách je seženete ve formě produktů určených jako doplněk stravy. Sehnat je lze ve formě tabletek, kapslí či granulí a jejich cena se pohybuje podle výrobce a velikosti balení od pár desítek korun po několik set. Dalším řešením se nabízí obohatit stravu o potraviny, které se nevylučují s vegetariánským způsobem stravování a zároveň jsou zdrojem potřebných vitaminů a minerálů. Po kterých lze třeba sáhnout?

Vitamín D – mléčné výrobky či houby, jinak jej tělo získává také ze slunečního záření Vitamín B12 – v mléce, vejcích, cereáliích, jádrech, kvasnicích, pro vegany pak např.v obohacených sojových výrobcích či rostlinném mléce
Vápník – zelená listová zelenina, brokolice, mléko, cereálie, tofu, melasa aj.
Železo – sušené ovoce, ořechy, zelená listová zelenina, luštěniny aj.
Zinek – luštěniny, ořechy, pšeničné klíčky atd.

Kde najít více informací?

Pokud si chcete vegetariánství lépe prostudovat a dozvědět se podrobnější a specifické informace z této oblasti, zkuste navštívit například následující weby: www.spolvyziva.cz, www.vegetarian.cz, www.vegspol.cz, www.csvv.cz či sáhněte po knižních titulech. Nabízí se třeba Vegetariánství a děti (Sharon K. Zntemová, Christine H.), Česká vegetariánská kuchařka (H.Procházková) nebo navštivte www.knihovna.atspace.com, kde si lze stáhnout zdarma elektronické knihy s touto tématikou.

Další články

čtenářů si právě čte tento článek