Čím podpořit laktaci aneb kojení bez problémů

Čím podpořit laktaci aneb kojení bez problémů

Rodím, tak i kojím. Někdy to ale tak jednoduché není. Zvlášť když je mléka málo. Nebo skoro vůbec žádné. Čím podpořit laktaci, kromě správné techniky a častého přikládání miminka k prsu?

Podle laktačních poradkyň může kojit téměř každá žena. Nejdůležitější je psychická pohoda, odpočinek, dostatek tekutin a vyvážená strava.

Co ovlivní kojení

    Psychická pohoda: Může pomoci hluboké dýchání, relaxační hudba a naprosté soukromí.
    Stres: Čerstvé maminky by se neměly stresovat tím, že je mléka málo nebo není žádné.
    Odpočinek: Šestinedělka by měla hodně odpočívat.
    Jídlo a pití: Žena by měla přijímat o třetinu více vyvážených potravin, než by potřebovala jen pro sebe, a dbát na dostatečný pitný režim (alespoň dva až tři litry tekutin denně).

Bylinky a další vhodné potraviny

Laktaci lze podpořit některými bylinkami. Můžete je přidávat do jídla nebo si z nich vařit čaj.
    Benedikt lékařský: také v tabletách, případně nať v čaji
    Pískavice (řecké seno): semínka lze přidávat do jogurtu nebo do polévek. Případně mleté do různých pokrmů (k bramborám, zelenině apod.).
    Jestřabina: nať do čaje

Do jídla nebo do čajů je dále vhodné přidávat fenykl, kmín, případně anýz, heřmánek, dobromysl, meduňku nebo drmek obecný. Do jídelníčku je vhodné zařadit různá semínka, jako třeba sezamové semínko nebo vlašské ořechy. O potravinách s vysokým a vyváženým obsahem živin se dočtete v článku Superpotraviny nejen na hubnutí. Kojící ženy by si měly dát pozor na mátu (rovněž produkty s peprmintem) i jasmín.

Voda a bílá káva

Základem je dodržování pitného režimu. Kromě zvýšeného množství čisté vody, případně neslazených ovocných šťáv, jezte hodně polévek. Čerstvá maminka by si měla dát pozor na odvodňování kávou, černým čajem a bylinkami. Rovněž odvodňuje některá zelenina. Například okurky, petržel a pažitka.

Laktaci můžete podpořit pitím zejména teplých nápojů:
    Bílá káva: melta nebo Caro
    Čaje pro kojící matky: je vhodné čaje kombinovat, protože každý výrobce nabízí trochu jiné složení. Zpočátku lze pít i častěji než 3x denně.
    Gravimilk: mléčný nápoj v prášku obohacený o vitaminy a minerální látky. Vyvinutý speciálně pro těhotné a kojící ženy.

Tobolky na podporu laktace

Strava kojící ženy by měla být vyvážená. Pokud si chce být čerstvá maminka jistá, že se jí dostává všech potřebných vitaminů a minerálů, může do jídelníčku zařadit potravinové doplňky určené kojícím ženám. Kombinace bylinných výtažků příznivě podporuje tvorbu mateřského mléka během kojení. Najdete ji i v některých potravinových doplňcích ve formě kapslí.

Homeopatika
Podávání homeopatických přípravků doporučujeme konzultovat s odborníkem.

Laktaci dále podpoříte: 

    správnou polohou u kojení
    kojením podle potřeb miminka, a ne podle času
    kojením v noci
    případně po kojení odsáváním
    nabízením obou prsou
    teplým obkladem, případně teplou sprchou
    masáží dvorců pro uvolnění vývodů mlékovodů
    když nepodáte zbytečně brzy umělé mléko
    když nepochybujete

Další články

čtenářů si právě čte tento článek