Bezejmenné výrobky – opravdu ušetříte?

V době finanční krize spotřebitelé stále častěji sahají po výrobcích, které sice nemají zavedenou značku, zato jsou levnější...

Snad každý větší hypermarket má kromě tradičních značek vlastní, neboli privátní značku, pod níž nabízí široký sortiment výrobků od potravin až po drogerii. Jejich hlavní výhodou je nižší cena, oproti značkovým produktům menší v řádu od několika procent až po několik desítek procent. Zákazníci, ve snaze ušetřit, tak často sáhnou po levnějším výrobku, aniž by je zajímalo složení, váha či jeho výrobce. Dá se nákupem »no name« produktů skutečně ušetřit?

Ušetřit se dá, ale…

Odpověď zní: „Ano, dá.“ Jen si musíte hlídat, co kupujete. Některé výrobky jsou totiž – co se složení a kvality týká – s těmi značkovými velmi srovnatelné, jiné ovšem za nižší cenu nabízejí také menší váhu, náhražky místo kvalitních surovin apod., takže na jejich nákupu spíše proděláte. Před pár lety prolétl médii případ, kdy se pod značkou Euroshopper prodávalo levnější máslo, ovšem nikoli v tradičním balení 250 g s 82 % tuku, ale ve 200 g verzi s pouhými 61 % tuku. A takových výrobků je celá řada.

Ryby plné vody…

Podobně na tom byly, jak ukázal průzkum MF Dnes, i mražené ryby – místo, abyste si pochutnali na kvalitním mase, mohli jste v nich najít až 63 procent vody! A tak se vám nedělní oběd pro celou rodinu scvrkl na miniatury, k nimž byste potřebovali servírovat i lupu. Voda tak zákazníkům vyšla pořádně draho a na nákupu ryb rozhodně neušetřili.

Kafe.cz zjistilo:

  • Privátní značky u nás zaujímají asi pětinu trhu. Ovšem ve Velké Británii či v Německu je to mnohem více. Zde vlastní výrobky zabírají až 40 % trhu.
  • Zatímco u nás sázejí výrobci především na cenu, v zahraničí hraje hlavní roli kvalita, proto je také prodejnost těchto výrobků vyšší.
  • To, že je výrobek levný, neznamená automaticky, že je špatný. Výrobce totiž ušetří na nákladech za reklamu či drahé barevné obaly, a to jsou nemalé částky.

Pozor na prací prášky

Nejen potraviny, ale i široký sortiment drogistického zboží, nabízejí obchody pod privátními značkami, a to dětskými plenkami počínaje a pracími prášky konče. Například při nákupu dětských plen můžete ušetřit sto až dvě stě korun na jedno balení, a to při poměrně slušné kvalitě. Velkou úsporu představuje i nákup levnějších pracích prášků, avšak zde by se šetrnost opravdu vyplatit nemusela. Podle průzkumu, který pro MF Dnes uspořádal Technický a zkušební ústav stavební v Praze, jsou zde výrobci s kvalitou opravdu na štíru – jedno praní vás sice vyjde i čtyřikrát levněji, ovšem jeho účinnost je nízká (54 %, zatímco u čisté vody je to 51%!) a prádlo se navíc ničí. Prášky se totiž nejsou schopny pořádně rozpustit a na prádle se usazují. To je pak místo zářivě bílé matně šedé…

Výrobek vždy prostudujte

V poslední době se však na pultě pod privátními značkami začínají objevovat i výrobky, u nichž je kvalita srovnatelná s těmi značkovými, ovšem na úkor ceny. Ve světě běžná věc si u nás stále hledá cestu k zákazníkům, protože u nás stále vede nižší cena. Pokud však chcete opravdu ušetřit, vždy se podívejte na složení a gramáž výrobku, abyste spíše neprodělala.

Jaké jsou privátní značky jednotlivých obchodních řetězců?

Další články

čtenářů si právě čte tento článek


Veselá zvířátka z květináčků

Stačí pár kousků papíru, látky nebo pleteniny, filc, plyšové drátky, provázek, barvy a trocha šikovnosti. Hrajte si s dětmi a vytvořte originální…

Akční letáky