Dětská autosedačka je nezbytnost, a to z několika důvodů. BESIP uvádí mimo jiné tyto:

  • Při prudkém brzdění nebo nárazu je každá osoba ve vozidle vržena obrovskou silou vpřed. Třeba u desetikilového dítěte při nárazu v rychlosti 50 km/h odpovídá tato síla tomu, jako by dítě vážilo 300 kg (vždy třicetkrát více)!
  • Náraz při rychlosti 50 km/h bez dětské sedačky odpovídá pádu ze třetího patra.
  • Už náraz v rychlosti 15 km/h bez dětské sedačky může být pro dítě smrtelný.
  • Nezajištěné děti umírají při nehodě sedmkrát častěji než děti zabezpečené v autosedačce.

Kafe.cz zjistilo: Myslíte si, že dítě ochráníte i bez autosedačky? Omyl!

  • Připoutáte-li malé dítě (menší než 150 cm) standardním bezpečnostním pásem, jde tento pás přes krk a dítě se při nárazu uškrtí!
  • Pokud budete dítě jen držet v náručí, nikdy ho neudržíte (i při nízké rychlosti 50 km/h a váze dítěte 10 kg by maminka musela být schopna udržet 300 kg), naopak ho rozmačkáte tíhou vašeho těla.
  • Pokud připoutáte sebe a dítě jedním bezpečnostním pásem, při nárazu ho rozdrtíte vlastní tíhou.

Jak sedačku kupovat?

Autosedačky jsou určeny pro děti do 150 cm, vyšší dítě se poutá bezpečnostním pásem. Při koupi je základním kritériem váha a výška dítěte (nesmí přerůstat sedačku), stejně jako fakt, je-li vhodná do vašeho automobilu. Proto je dobré ji předem vyzkoušet.
Stále více nových aut je vybaveno úchytkami pro tzv. ISOFIX sedačky, které jsou jednoduše zasunuty do uložených západek ve voze. Je-li to možné, zvolte raději takovou sedačku.

Typy a velikosti

Existuje několik skupin sedaček pro různě velké děti. Pro jakou skupinu je sedačka určena, to poznáte snadno podle zkušební značky, která je na ní umístěna. Zkušební značka mimo jiné obsahuje:

  • jméno výrobce, jméno produktu
  • váhový rozsah a rozsah použití
  • zkušební symbol a kód země (E8 – ČR, E1- Německo, E4 – Itálie apod.)
  • je-li na sedačce označení Universal, znamená to, že schválená sedačka je použitelná téměř v každém autě.

Skupina 0 a 0+ (Pro děti 0 - 13 kg)

Kojenci musejí být přepravováni v sedačce (skořepině), která umožňuje transport v pololeže a upevňuje se vždy v poloze proti směru jízdy a nejlépe na zadní sedadlo. Dítě je v případě kolize celým tělem v sedací skořepině přitlačeno a podepřeno. Pokud dítě dosáhne maximum váhy pro skořepinu, nebo když je vrchol hlavy dítěte vyšší než vrchol skořepiny, přemístěte dítě do nové autosedačky odpovídající jeho aktuální váze.
Pozor! Chcete-li sedačku umístit na přední sedadlo, nesmí být aktivní airbag. Pokud ho nelze vypnout, nikdy tam sedačku neumisťujte. Aktivní airbag je pro dítě smrtelně nebezpečný!

Skupina I (Pro děti 9 – 18 kg, cca 1 až 4,5 roku)

Děti by už měly umět samy sedět, ale zpočátku potřebují oporu do všech stran. V této skupině je možnost volit mezi těmito systémy:

  • systém k upevnění proti směru jízdy – velmi vysoké ochranné působení při čelním nárazu
  • systém se záchytným tělesem – dítě je chráněno při nejčastějších srážkách čelních a bočních. Fyzikální síly, které působí na dítě při nehodě, se rovnoměrně rozloží na celou zádovou oblast.
  • systém kalhotových šlí – v těchto sedačkách jsou děti upoutány k sezení upraveným popruhovým systémem. Sedačky tohoto typu jsou proto oblíbené, protože jsou pohodlné a nabízejí více klidových a spánkových poloh. U malých dětí však hrozí vyšší riziko poranění krční páteře při nehodě.
  • tříbodový pásový systém – tato sedačka nemá vlastní popruhový systém. Dítě sedící v sedačce je zajištěno tříbodovým popruhem vozidla. Průběh popruhu lze přizpůsobit individuálně podle velikosti dítěte. U malých dětí do 13 kg jsou problémy s optimálním přizpůsobením pásů k postavě.

Skupina II (Pro děti 15 – 25 kg, cca 3,5 – 7 let)

Pokud dítě odrostlo ze sedačky skupiny I, máte možnost volby mezi dvěmi metodami:

  • zádržné systémy se zádržným tělesem – tato sedačka nemá vlastní popruhový systém. Dítě sedí na normálním sedadle, zádržné těleso je umístěno přes nohy dítěte a je buď připoutáno tříbodovým pásem nebo bederním pásem.
  • zádržné systémy se zvýšeným sezením – zpočátku v kombinaci se zádovou nebo spánkovou oporou.
  • Tyto systémy jsou určeny nejen pro skupinu II (15 – 25 kg), ale také pro skupinu III (22 – 36 kg). Mohou být tedy používány až do doby, kdy už dítě žádný speciální zádržný systém nepotřebuje.

Skupina III (Pro děti 22 - 36 kg, od 6 let do výšky 150 cm)

U této skupiny jsou děti a rodiče často nedbalí, pokud se týká používání sedačky. Odolejte pokušení, že dítě už je velké a může být zajištěno systémem pro dospělé. Dětské sedačky je nutné používat až do tělesné výšky 150 cm! Je-li užíván jen pás pro dospělé, je to pro dítě s menší výškou nebezpečné. Pás se může zaříznout do měkkých částí břicha nebo na krku dítěte a těžce ho zranit. Od váhy 25 kg přichází v úvahu jen jeden druh zádržného systému:

  • Zvýšené sedadlo, které je používáno spolu s tříbodovým bezpečnostním pásem vozidla. Vedení popruhu díky zvýšenému sedadlu je uvedeno do správné pozice a dítěti nehrozí žádná rizika poranění. Pás je veden tak jako u dospělých – v oblasti pánve a přes klíční kost – nikoliv na krku. Zvýšené sedadlo zabrání mimo jiné i tomu, že dítě při nárazu nepodklouzne pod popruhem.

Jaké autosedačky jsou nejbezpečnější? Podívejte se na výsledky testu zde!

Kafe.cz uvádí:

Smutné video – lepší šokovat a strašit, než to zažít. Co se může stát, když nepoužijete autosedačku? Podívejte se na video!

Zdroj: Youtube