Argumenty na farmě

Argumenty na farmě

Naše čtenářka paní Martina má šestnáctiměsíční dcerku Sofinku. Už kvůli ní každý nákup prověřuje ostřížím okem. Zajímá ji, kde mrkev do polévky vyrostla i jak se do obchodu dostal ledový salát.

Není se co divit, že po mnoha potravinových aférách je nedůvěřivá. Aby se na vlastní oči přesvědčila, že existují solidní a poctiví výrobci i prodejci, vzali jsme ji na farmu společnosti Bramko v Semicích u Nymburka, jednoho z dodavatelů zeleniny společnosti Ahold, která v České republice provozuje 335 super- a hypermarketů Albert.

Bramko je česká firma. Už v roce 1992 začala pěstovat brambory, cibuli a květák na rozloze 30 hektarů. Že farmáři z této společnosti svou práci dělají dobře, dokládá fakt, že dnes je těch hektarů 3 000, tedy stokrát víc, a pěstují na nich 21 druhů zeleniny. Společnost se rozrostla dokonce i za hranice – vlastní 600 hektarů půdy na jihu Portugalska, kde stejnou technologií jako v Semicích pěstuje vybranou zeleninu v předstihu, abychom ji už v prvních jarních dnech mohli mít na stole v Česku.

V Bramku také jako první u nás začali na trh dodávat pranou zeleninu. Každá kuchařka ví, kolik se tím při vaření ušetří času! Martinu zaujal i pohled „pod pokličku“: „Bylo zajímavé vidět obří bubnovou ‚pračku‘ brambor.“ Martina ocenila i to, že sklizená kořenová zelenina a ředkvičky hned po omytí putovaly do speciálního chladicího boxu. Aleš Schneiberg, obchodní ředitel, který Martinu celou dobu provázel, jí vysvětlil, že po půl hodině se zelenina zchladí na teplotu čtyři až pět stupňů, takže proces růstu se zastaví a zůstane tak co nejdéle čerstvá.

„Jak dlouho tedy trvá, než se třeba mrkev dostane z pole do našeho Alberta?“ zkoumala Martina. „Nejdéle za 48 hodin od chvíle, kdy zeleninu vytrhneme ze země, ji můžete mít v nákupním vozíku,“ ujistil pečlivou maminku obchodní ředitel. Asi největší překvapení pro Martinu bylo, že balení salátů nebo svazkování jarní cibulky či ředkviček probíhá přímo na poli, zelenina nemusí na pás a cestu do obchodu to ještě víc urychlí.

V Bramku ji ujistili, že nejen na správnou váhu nebo počet zeleniny v balení, ale i na její kvalitu se může spolehnout. Velmi důležitý je neustálý dohled na kvalitu, a tak se pravidelně scházejí odborníci z Alberta i Bramka přímo u sklizně a dohlížejí, aby vše probíhalo tak, jak má, a zákazníci na pultech obchodů našli jen to nejlepší. Martina tedy využila příležitost a před odjezdem si na farmě nakoupila čerstvou zeleninu. Přestože si Sofinka se zájmem vše na farmě zvídavě prohlížela, jako správné současné dítě se nadchla pro techniku – největší zážitek z farmy byl obrovský traktor.

 

Další články

čtenářů si právě čte tento článek