„Add Friend, získej kamaráda!” Nehejtuj!

„Add friend, získej kamaráda!” Nehejtuj!

Aneb vzdělávací kampaň zaměřená proti online hejtování zahájena. Dnes 8. dubna 2015 Disney Channel společně s Národním centrem bezpečnějšího internetu (NCBI, Saferinternet.cz) spustí celostátní kampaň s názvem „Add Friend, získej kamaráda”. Jejím cílem je zvýšit povědomí dětí a mládeže o negativních dopadech hejtování a zvýšit jejich odolnost vůči špatnému chování na internetu.

Hejtování je jedna z možných forem kyberšikany a zároveň dětem nevhodného (a v extrémních případech až nelegálního) online obsahu. A právě proto může být v kontextu užívání internetu mladými a zejména dětskými uživateli jednou z nejčastějších forem rizikového chování, se kterou se ve webovém prostoru setkají. Tak jako v dalších oblastech vzdělávání i v případě výchovy k bezpečnému užívání online technologií a prevenci nenávistného obsahu online by měla sehrávat klíčovou úlohu rodina.

Ovšem jak vyplývá z výsledků průzkumu, které provedlo NCBI ve spolupráci s UPC, je tomu právě naopak. „Třetina dětí má časově zcela neomezený přístup k internetu, bezmála třetina rodičů nemá přehled o tom, co jejich děti na internetu dělají, a třetina dětí nemá stanovena žádná pravidla svého pohybu v online prostředí,“ upozorňuje manažer komunikace NCBI Jan Huk.

Rodiče mají také velmi nízké vnímání rizika kyberšikany u svých dětí. „Domnívají se, že pouze pět procent z nich se setkalo s některým z projevů kyberšikany, zatímco na základě výsledků jiných průzkumů samy děti uvádějí, že s kyberšikanou se jich setkala více než polovina,“ doplňuje Huk. NCBI se i právě v souvislosti s těmito výsledky dlouhodobě aktivně zapojuje do evropské kampaně No Hate Speech Movement. Jejím cílem je zlepšovat úroveň komunikace online, učit uživatele ohleduplnosti a toleranci a klást důraz na dodržování lidských práv a svobod a minimalizaci extremistických projevů i v prostředí internetu.

„Právě u mladých lidí a dětí cítíme potenciál, co se zlepšování chování na internetu týče. Proto se na hejtování zaměřuje i třetí kolo soutěže iSejf, které v kombinaci s kampaní Add Friend, získej kamaráda, vytváří ideální podporu prevence tohoto typu online chování,“ dodává Huk.

Od 8. dubna 2015 se stane ústředním motivem kampaně „Add Friend, získej kamaráda” TV spot vysílaný na Disney Channel, na vybraných informačních místech a na internetu. Týden poté se spot objeví také ve vybraných kinosálech CineStar po celé České republice. Spot vypráví příběh chlapce a dívky, kteří se zúčastní filmového castingu. Při setkání netuší, že scénář, který budou číst před pořadateli castingu, je vytvořen podle internetové diskuse, kterou mezi sebou vedli.

Spot bude doplněn webovou stránkou addfriend.disney.cz, kde děti, mládež i dospělí najdou informace o kampani, problému online hejtování a způsobech, jak se s ním vypořádat. Odborníci z NCBI, kteří každý den pomáhají mladým lidem zažívajícím např. násilí na internetu, jsou k zastižení na info@saferinternet.cz. Od poloviny května bude pak fungovat i poradna ONLINE HELPLINE.

Výraz „hejtování” se primárně používá k popisu výroků, které jsou agresivní a nemají žádné ideologické pozadí. Hejtování je forma agrese bez přesné příčiny. Hejtování není fenoménem, který se pojí k samotné podstatě internetu. Mladí lidé se učí komunikovat v offline světě, převážně doma.

Uživatelé internetu nezůstávají tváří tvář agresivitě, vulgaritě nebo urážlivému obsahu bezbranní. Většina webových stránek udává možnost nahlásit urážlivý obsah přímo v sekci komentářů nebo zasláním e-mailu administrátorům. Kvalita internetové debaty závisí na všech jejích účastnících včetně reagujících čtenářů. V některých případech je možné nenávistné komentáře nahlásit policii.

Urážlivé komentáře na internetu mohou být klasifikovány jako zločin či delikt, například vyhrožování podle paragrafu 352 Trestního zákoníku, urážka podle paragrafu 11 Občanského zákoníku, pomluva podle paragrafu 184 Trestního zákoníku. Také projevy nenávisti jsou podle paragrafů 355 a 356 Trestního zákoníku penalizovány. Bohužel v obdobném okamžiku málokdo zvolí tuto alternativu.

Další články

čtenářů si právě čte tento článek